Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-10090

van Helga Stevens (N-VA) d.d. 15 oktober 2013

aan de minister van Overheidsbedrijven en Ontwikkelingssamenwerking, belast met Grote Steden

Treinstations - Toegankelijkheid - Liften en mobiele platformen - Overzicht

spoorwegstation
officiële statistiek
faciliteiten voor gehandicapten
Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
lift

Chronologie

15/10/2013Verzending vraag
28/4/2014Einde zittingsperiode

Vraag nr. 5-10090 d.d. 15 oktober 2013 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

De Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS)-Groep heeft zich geëngageerd voor een betere toegankelijkheid van haar stations, perrons en treinen. Op lange termijn is het de bedoeling dat personen met beperkte mobiliteit de trein kunnen gebruiken met zo weinig mogelijk hulp van buitenaf. Dit impliceert een totale toegankelijkheid van de infrastructuur en het rollend materieel.

Voor het echter zo ver is, moet er nog veel gebeuren. Zo lezen we in het jaarverslag van het Centrum voor gelijkheid van kansen en racismebestrijding (CGKR) dat eind 2010 in het Centraal Station in Brussel een bewustmakingscampagne werd georganiseerd om stations en treinen vlotter toegankelijk te maken voor personen met een handicap door de infrastructuur en de dienstverlening (zoals reserveringen) te verbeteren. Er is sindsdien nog niet veel veranderd en het CGKR ontvangt nog steeds meldingen van personen met een handicap die ernstige problemen hadden tijdens hun treinreis.

Omdat de toegankelijkheid nog niet op punt staat, is het dan ook noodzakelijk dat wat we wel hebben, vlekkeloos werkt. Ik ben zelf een frequent gebruiker van de trein en kom dus zelf vaak in de treinstations. Soms moet ik vaststellen dat liften buiten gebruik zijn, waardoor rolstoelgebruikers en mensen met beperkte mobiliteit in de problemen kunnen geraken.

Daarom had ik graag een antwoord op de volgende vragen:

1) Met betrekking tot de liften:

a) Hoeveel stations zijn momenteel uitgerust met personenliften?

b) Wat is de ouderdom van die liften?

c) Hoeveel hiervan zijn sinds 2008 defect geweest, op jaarbasis?

d) Hoelang duurt het gemiddeld voor de hersteller of de onderhoudsfirma langskomt?

e) Hoelang duurt de gemiddelde tijd van herstel van een dergelijke lift?

f) Hoeveel werd sinds 2008 per jaar in totaal uitgegeven aan de reparaties van de liften?

g) Wat is de gemiddelde kost van een herstelling?

h) Hoe wordt de toegankelijkheid gegarandeerd in de periode dat de lift defect is?

i) Welke maatregelen neemt of plant de NMBS om de toegankelijkheid voor rolstoelgebruikers en personen met mobiliteitsbeperkingen te verbeteren in de stations waar enkel vaste trappen aanwezig zijn en geen roltrappen en personenliften?

2) Met betrekking tot de mobiele platformen:

a) In welke stations zijn mobiele platformen aanwezig waarmee personen in de rolstoel op de trein kunnen geraken?

b) Over hoeveel zulke platformen beschikt de NMBS?

c) Hoe vaak werden die platformen ingezet sinds 2008, op jaarbasis?

d) Wat is de ouderdom van deze platformen?

e) Hoeveel hiervan zijn er defect geweest sinds 2008, op jaarbasis?

f) Hoelang duurt het gemiddeld voor de hersteller of de onderhoudsfirma langskomt?

g) Hoelang duurt de gemiddelde tijd van herstel van dergelijke platform?

h) Hoeveel werd sinds 2008 per jaar in totaal uitgegeven aan de reparaties van de mobiele platformen?

i) Wat is de gemiddelde kost van een herstelling?

j) Hoe wordt de toegankelijkheid gegarandeerd in de periode dat het mobiele platform defect is?