Openbare Centra voor maatschappelijk welzijn (OCMW) - Dringende medische hulp - Terugbetalingen voor mensen zonder wettig verblijf - Administratieve lasten en kosten - Brussels Hoofdstedelijk Gewest - Stad Brussel
OCMW
Hoofdstedelijk Gewest Brussels
geografische spreiding
officiële statistiek
eerste hulp
politiek asiel
illegale migratie
buitenlandse staatsburger
asielzoeker
8/10/2013 | Verzending vraag |
30/10/2013 | Antwoord |
Mensen zonder wettig verblijf die geen eigen financiële middelen hebben om de medische zorg te betalen, kunnen het Openbaar Centrum voor maatschappelijk welzijn (OCMW) van hun verblijfplaats vragen de medische kosten ten laste te nemen. Uit een eerder antwoord (schriftelijke vraag 5-2114) van de vorige staatssecretaris voor Maatschappelijke integratie kon ik al opmaken dat Brussel daarbij de grootste last draagt. Zo ongeveer 12 000 terugbetalingen per jaar in Brussel, tegenover 7 à 8 000 in Vlaanderen en meer dan 2 000 in Wallonië. Dus meer dan de helft van alle aanvragen gebeurt in Brussel.
In het Brussels Hoofdstedelijk Gewest blijkt vooral het OCMW van de stad Brussel het zwaarst belast. Dat OCMW verricht tussen de 4 000 en 6 000 terugbetalingen per jaar. Wat ongeveer zou neerkomen op een vierde van alle terugbetalingen in het land. Het merendeel daarvan, zo'n 85% van de medische kosten, wordt terugbetaald door de Programmatorische Overheidsdienst (POD) Maatschappelijke Integratie (MI). Maar dat betekent ook dat een niet onaanzienlijk deel op kosten van het OCMW zelf gebeurt. Reken daarbij ook de administratieve lasten en de kosten van de vele sociale enquêtes die het OCMW moet uitvoeren en men komt aan een aardig bijkomend bedrag. Ter herinnering, Brussel Stad telt maar 166 000 inwoners tegenover 6 miljoen in Vlaanderen, maar met evenveel terugbetalingen voor dringende medische hulp. Kortom, de OCMW's in Brussel en de belastingbetalende inwoners dragen een disproportionele last voor een grensoverschrijdend federaal probleem.
Hierover de volgende vragen.
1) Is de geachte staatssecretaris zich bewust van deze situatie waarbij Brusselse OCMW's op een zeer disproportionele manier de grootste lasten moeten dragen? Erkent zij dat de OCMW's een aanzienlijk deel bijkomende en eigen kosten hebben bij het afhandelen en uitbetalen van dringende medische bijstand? Krijgen zij hiervoor compensaties uit andere bronnen of komt dit geheel uit de eigen budgetten? Vindt zij het rechtvaardig dat de OCMW's zelf moeten opdraaien voor deze kosten gezien de zeer ongelijke verdeling van de lasten?
2) Kan de geachte staatssecretaris mij per gewest de cijfers bezorgen over het aantal aanvragen en uitbetalingen van dringende medische hulp voor de periode 2008-2013? Kan ze mij tevens de totale jaarlijkse bedragen bezorgen die zijn uitgekeerd door de POD MI en ook per gewest?
3) Kan ze mij per OCMW in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest de cijfers bezorgen over het aantal aanvragen en uitbetalingen van dringende medische hulp voor de periode 2008-2013? Kan ze mij tevens de totale jaarlijkse bedragen bezorgen die zijn uitgekeerd door de POD MI en per gemeente?
4) Heeft de geachte staatssecretaris hieromtrent reeds contact gehad met de Brusselse OCMW's? Is zij bereid om met de OCMW's samen te zitten om een oplossing te zoeken?
Het geachte lid vindt hieronder het antwoord op zijn vraag.
1. Ik ben me er terdege van bewust dat heel wat personen die illegaal in het Rijk verblijven, hun gebruikelijke verblijfplaats in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest hebben. Het lijkt mij trouwens niet onlogisch dat een grote agglomeratie met een enorme diversiteit inzake populatie, aantrekkelijker is om zich in de nabijheid van landgenoten te kunnen installeren. Het hoeft geen betoog dat personen die hier illegaal verblijven geen toekomst kunnen uitbouwen. Ik investeer daarom in vrijwillige terugkeer naar het herkomstland. De wet garandeert dringende medische hulp voor zij die hier illegaal leven.
De Staat betoelaagt voor behoeftige personen bij wie het dringend hervatten van de verstrekkingen door een arts verklaard wordt, de medische kosten die onder de ZIV-reglementering vallen. Dit betekent dus dat 100% van de medische behandelingen of prestaties die over een Rijksinstituut voor ziekte- en invaliditeitsverzekering (RIZIV)-nomenclatuurnummer beschikken, inclusief het remgeld, door de Staat ten laste worden genomen. Indien het Openbaar Centrum voor maatschappelijk welzijn (OCMW) beslist om daarenboven nog supplementen ten laste te nemen, zal dit inderdaad op eigen middelen moeten gebeuren.
2. De statistieken waarover mijn administratie beschikt, zijn gebaseerd op daadwerkelijke terugbetalingen door de Staat van de door de OCMW’s teruggevorderde steun. Er zijn dus geen cijfers voor handen van het totaal aantal aanvragen bij de OCMW’s, noch van de medische kosten die OCMW’s zelf ten laste nemen.
In bijlage 1 vindt u voor de periode 2008-2013 alvast per gewest het totaal aantal unieke personen voor wie er een Staatstussenkomst was, alsook de overeenkomstige bedragen. Ik wil er evenwel op wijzen dat de gegevens met betrekking tot 2012 nog onvolledig kunnen zijn. Voor 2013 zijn nog geen relevante statistische cijfers gekend. OCMW’s hebben immers 12 maanden, te rekenen van het einde van het kwartaal waarin de steun plaatsvond, de tijd om hun kostenstaten in te dienen.
3. In bijlage 2 vindt u voor de periode 2008-2013 de gevraagde gegevens voor alle OCMW’s van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Ook hier gelden dezelfde opmerkingen als bij punt 2.
4. Een eventuele aanpassing van de regelgeving inzake de tenlastename van administratieve kosten bij de OCMW’s dient bekeken te worden in een ruimer kader van financiering van de OCMW’s door de bevoegde overheden. Het huidige regeerakkoord biedt hiertoe geen kader.
€ |
# Begunstigden |
Jaar |
|
Brussel |
|||
24.575.154.86€ |
11.721 |
2008 |
|
25.363.118.66€ |
12.540 |
2009 |
|
27.586.321.94€ |
12.388 |
2010 |
|
24.802.438.52€ |
10.816 |
2011 |
|
26.734.639.57€ |
9.908 |
2012 |
|
|
|
|
|
Vlaanderen |
|||
10.603.831.55€ |
7.456 |
2008 |
|
10.895.273.42€ |
7.549 |
2009 |
|
9.425.375.81€ |
5.836 |
2010 |
|
7.656.835.11€ |
4.591 |
2011 |
|
8.835.389.61€ |
4.619 |
2012 |
|
|
|
|
|
Wallonië |
|||
3.212.875.96€ |
2.126 |
2008 |
|
3.575.584.92€ |
2.312 |
2009 |
|
3.753.844.56€ |
2.226 |
2010 |
|
3.897.517.36€ |
1.993 |
2011 |
|
4.382.388.91€ |
2.289 |
2012 |
|
|
2008 |
|
2009 |
|
2010 |
|
2011 |
|
2012 |
|
NIS |
OCMW |
€ |
# Begunstigden |
€ |
# Begunstigden |
€ |
# Begunstigden |
€ |
# Begunstigden |
€ |
# Begunstigden |
21001 |
Anderlecht |
2.167.926.20€ |
1.016 |
2.593.545.13€ |
1.126 |
2.108.348.34€ |
1.075 |
2.139.852.33€ |
976 |
2.110.238.96€ |
893 |
21002 |
Oudergem |
22.568.17€ |
9 |
4.238.61€ |
7 |
1.609.98€ |
5 |
21.820.33€ |
9 |
136.341.93€ |
40 |
21003 |
Sint-Agatha-Berchem |
67.412.40€ |
45 |
99.215.59€ |
52 |
128.253.69€ |
47 |
80.786.36€ |
59 |
264.807.73€ |
79 |
21004 |
Brussel |
14.530.904.80€ |
5.826 |
15.110.852.04€ |
6.172 |
17.332.798.73€ |
5.917 |
12.202.692.06€ |
4.058 |
14.047.822.46€ |
3.614 |
21005 |
Etterbeek |
148.927.34€ |
112 |
151.618.92€ |
126 |
326.271.63€ |
132 |
124.397.19€ |
132 |
270.476.70€ |
109 |
21006 |
Evere |
50.201.58€ |
95 |
84.381.77€ |
106 |
117.744.01€ |
97 |
118.275.85€ |
77 |
229.918.87€ |
88 |
21007 |
Vorst |
527.492.81€ |
267 |
381.662.98€ |
280 |
563.249.21€ |
319 |
742.406.31€ |
442 |
1.042.634.59€ |
422 |
21008 |
Ganshoren |
15.313.19€ |
18 |
12.325.53€ |
19 |
48.904.43€ |
21 |
60.318.07€ |
32 |
166.316.33€ |
32 |
21009 |
Elsene |
1.234.722.18€ |
651 |
1.122.294.09€ |
724 |
1.402.040.42€ |
631 |
1.049.761.29€ |
491 |
1.136.421.70€ |
462 |
21010 |
Jette |
340.343.76€ |
158 |
470.019.16€ |
153 |
406.181.42€ |
192 |
393.970.71€ |
176 |
242.294.91€ |
146 |
21011 |
Koekelberg |
148.984.94€ |
128 |
111.875.57€ |
128 |
86.820.05€ |
141 |
215.881.90€ |
135 |
298.160.24€ |
149 |
21012 |
Sint-Jans-Molenbeek |
1.425.731.26€ |
1.339 |
1.812.620.66€ |
1.605 |
1.590.944.59€ |
1.784 |
2.577.318.87€ |
1.772 |
2.461.526.93€ |
1.703 |
21013 |
Sint-Gillis |
1.317.460.02€ |
953 |
990.867.91€ |
985 |
1.048.816.17€ |
968 |
1.379.402.44€ |
876 |
1.681.833.70€ |
798 |
21014 |
Sint-Joost-ten-Node |
407.593.65€ |
313 |
366.688.68€ |
268 |
410.008.08€ |
278 |
1.120.682.74€ |
404 |
945.716.94€ |
336 |
21015 |
Schaarbeek |
1.649.319.62€ |
1.346 |
1.524.654.29€ |
1.405 |
1.654.745.74€ |
1.493 |
2.127.947.43€ |
1.392 |
1.207.479.17€ |
1.148 |
21016 |
Ukkel |
203.896.99€ |
82 |
194.684.21€ |
88 |
158.881.37€ |
89 |
203.399.51€ |
89 |
152.856.77€ |
96 |
21017 |
Watermaal-Bosvoorde |
45.815.69€ |
21 |
37.212.15€ |
23 |
18.002.92€ |
22 |
28.763.33€ |
29 |
20.059.04€ |
21 |
21018 |
Sint-Lambrechts-Woluwe |
250.173.79€ |
67 |
183.886.48€ |
76 |
119.618.45€ |
63 |
144.397.19€ |
61 |
174.847.18€ |
53 |
21019 |
Sint-Pieters-Woluwe |
20.366.47€ |
16 |
110.474.89€ |
21 |
63.082.71€ |
27 |
70.364.61€ |
27 |
144.885.42€ |
25 |