Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-10039

van Bert Anciaux (sp.a) d.d. 8 oktober 2013

aan de staatssecretaris voor Asiel en Migratie, Maatschappelijke Integratie en Armoedebestrijding, toegevoegd aan de minister van Justitie

Openbare Centra voor maatschappelijk welzijn (OCMW) - Dringende medische hulp - Terugbetalingen voor mensen zonder wettig verblijf - Administratieve lasten en kosten - Brussels Hoofdstedelijk Gewest - Stad Brussel

OCMW
Hoofdstedelijk Gewest Brussels
geografische spreiding
officiële statistiek
eerste hulp
politiek asiel
illegale migratie
buitenlandse staatsburger
asielzoeker

Chronologie

8/10/2013Verzending vraag
30/10/2013Antwoord

Vraag nr. 5-10039 d.d. 8 oktober 2013 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Mensen zonder wettig verblijf die geen eigen financiële middelen hebben om de medische zorg te betalen, kunnen het Openbaar Centrum voor maatschappelijk welzijn (OCMW) van hun verblijfplaats vragen de medische kosten ten laste te nemen. Uit een eerder antwoord (schriftelijke vraag 5-2114) van de vorige staatssecretaris voor Maatschappelijke integratie kon ik al opmaken dat Brussel daarbij de grootste last draagt. Zo ongeveer 12 000 terugbetalingen per jaar in Brussel, tegenover 7 à 8 000 in Vlaanderen en meer dan 2 000 in Wallonië. Dus meer dan de helft van alle aanvragen gebeurt in Brussel.

In het Brussels Hoofdstedelijk Gewest blijkt vooral het OCMW van de stad Brussel het zwaarst belast. Dat OCMW verricht tussen de 4 000 en 6 000 terugbetalingen per jaar. Wat ongeveer zou neerkomen op een vierde van alle terugbetalingen in het land. Het merendeel daarvan, zo'n 85% van de medische kosten, wordt terugbetaald door de Programmatorische Overheidsdienst (POD) Maatschappelijke Integratie (MI). Maar dat betekent ook dat een niet onaanzienlijk deel op kosten van het OCMW zelf gebeurt. Reken daarbij ook de administratieve lasten en de kosten van de vele sociale enquêtes die het OCMW moet uitvoeren en men komt aan een aardig bijkomend bedrag. Ter herinnering, Brussel Stad telt maar 166 000 inwoners tegenover 6 miljoen in Vlaanderen, maar met evenveel terugbetalingen voor dringende medische hulp. Kortom, de OCMW's in Brussel en de belastingbetalende inwoners dragen een disproportionele last voor een grensoverschrijdend federaal probleem.

Hierover de volgende vragen.

1) Is de geachte staatssecretaris zich bewust van deze situatie waarbij Brusselse OCMW's op een zeer disproportionele manier de grootste lasten moeten dragen? Erkent zij dat de OCMW's een aanzienlijk deel bijkomende en eigen kosten hebben bij het afhandelen en uitbetalen van dringende medische bijstand? Krijgen zij hiervoor compensaties uit andere bronnen of komt dit geheel uit de eigen budgetten? Vindt zij het rechtvaardig dat de OCMW's zelf moeten opdraaien voor deze kosten gezien de zeer ongelijke verdeling van de lasten?

2) Kan de geachte staatssecretaris mij per gewest de cijfers bezorgen over het aantal aanvragen en uitbetalingen van dringende medische hulp voor de periode 2008-2013? Kan ze mij tevens de totale jaarlijkse bedragen bezorgen die zijn uitgekeerd door de POD MI en ook per gewest?

3) Kan ze mij per OCMW in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest de cijfers bezorgen over het aantal aanvragen en uitbetalingen van dringende medische hulp voor de periode 2008-2013? Kan ze mij tevens de totale jaarlijkse bedragen bezorgen die zijn uitgekeerd door de POD MI en per gemeente?

4) Heeft de geachte staatssecretaris hieromtrent reeds contact gehad met de Brusselse OCMW's? Is zij bereid om met de OCMW's samen te zitten om een oplossing te zoeken?

Antwoord ontvangen op 30 oktober 2013 :

Het geachte lid vindt hieronder het antwoord op zijn vraag.

1. Ik ben me er terdege van bewust dat heel wat personen die illegaal in het Rijk verblijven, hun gebruikelijke verblijfplaats in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest hebben. Het lijkt mij trouwens niet onlogisch dat een grote agglomeratie met een enorme diversiteit inzake populatie, aantrekkelijker is om zich in de nabijheid van landgenoten te kunnen installeren. Het hoeft geen betoog dat personen die hier illegaal verblijven geen toekomst kunnen uitbouwen. Ik investeer daarom in vrijwillige terugkeer naar het herkomstland. De wet garandeert dringende medische hulp voor zij die hier illegaal leven.

De Staat betoelaagt voor behoeftige personen bij wie het dringend hervatten van de verstrekkingen door een arts verklaard wordt, de medische kosten die onder de ZIV-reglementering vallen. Dit betekent dus dat 100% van de medische behandelingen of prestaties die over een Rijksinstituut voor ziekte- en invaliditeitsverzekering (RIZIV)-nomenclatuurnummer beschikken, inclusief het remgeld, door de Staat ten laste worden genomen. Indien het Openbaar Centrum voor maatschappelijk welzijn (OCMW) beslist om daarenboven nog supplementen ten laste te nemen, zal dit inderdaad op eigen middelen moeten gebeuren.

2. De statistieken waarover mijn administratie beschikt, zijn gebaseerd op daadwerkelijke terugbetalingen door de Staat van de door de OCMW’s teruggevorderde steun. Er zijn dus geen cijfers voor handen van het totaal aantal aanvragen bij de OCMW’s, noch van de medische kosten die OCMW’s zelf ten laste nemen.

In bijlage 1 vindt u voor de periode 2008-2013 alvast per gewest het totaal aantal unieke personen voor wie er een Staatstussenkomst was, alsook de overeenkomstige bedragen. Ik wil er evenwel op wijzen dat de gegevens met betrekking tot 2012 nog onvolledig kunnen zijn. Voor 2013 zijn nog geen relevante statistische cijfers gekend. OCMW’s hebben immers 12 maanden, te rekenen van het einde van het kwartaal waarin de steun plaatsvond, de tijd om hun kostenstaten in te dienen.

3. In bijlage 2 vindt u voor de periode 2008-2013 de gevraagde gegevens voor alle OCMW’s van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Ook hier gelden dezelfde opmerkingen als bij punt 2.

4. Een eventuele aanpassing van de regelgeving inzake de tenlastename van administratieve kosten bij de OCMW’s dient bekeken te worden in een ruimer kader van financiering van de OCMW’s door de bevoegde overheden. Het huidige regeerakkoord biedt hiertoe geen kader.

# Begunstigden

Jaar

Brussel

24.575.154.86€

11.721

2008

25.363.118.66€

12.540

2009

27.586.321.94€

12.388

2010

24.802.438.52€

10.816

2011

26.734.639.57€

9.908

2012

 

 

 

 

Vlaanderen

10.603.831.55€

7.456

2008

10.895.273.42€

7.549

2009

9.425.375.81€

5.836

2010

7.656.835.11€

4.591

2011

8.835.389.61€

4.619

2012

 

 

 

 

Wallonië

3.212.875.96€

2.126

2008

3.575.584.92€

2.312

2009

3.753.844.56€

2.226

2010

3.897.517.36€

1.993

2011

4.382.388.91€

2.289

2012





2008


2009


2010


2011


2012


NIS

OCMW

# Begunstigden

# Begunstigden

# Begunstigden

# Begunstigden

# Begunstigden

21001

Anderlecht

2.167.926.20€

1.016

2.593.545.13€

1.126

2.108.348.34€

1.075

2.139.852.33€

976

2.110.238.96€

893

21002

Oudergem

22.568.17€

9

4.238.61€

7

1.609.98€

5

21.820.33€

9

136.341.93€

40

21003

Sint-Agatha-Berchem

67.412.40€

45

99.215.59€

52

128.253.69€

47

80.786.36€

59

264.807.73€

79

21004

Brussel

14.530.904.80€

5.826

15.110.852.04€

6.172

17.332.798.73€

5.917

12.202.692.06€

4.058

14.047.822.46€

3.614

21005

Etterbeek

148.927.34€

112

151.618.92€

126

326.271.63€

132

124.397.19€

132

270.476.70€

109

21006

Evere

50.201.58€

95

84.381.77€

106

117.744.01€

97

118.275.85€

77

229.918.87€

88

21007

Vorst

527.492.81€

267

381.662.98€

280

563.249.21€

319

742.406.31€

442

1.042.634.59€

422

21008

Ganshoren

15.313.19€

18

12.325.53€

19

48.904.43€

21

60.318.07€

32

166.316.33€

32

21009

Elsene

1.234.722.18€

651

1.122.294.09€

724

1.402.040.42€

631

1.049.761.29€

491

1.136.421.70€

462

21010

Jette

340.343.76€

158

470.019.16€

153

406.181.42€

192

393.970.71€

176

242.294.91€

146

21011

Koekelberg

148.984.94€

128

111.875.57€

128

86.820.05€

141

215.881.90€

135

298.160.24€

149

21012

Sint-Jans-Molenbeek

1.425.731.26€

1.339

1.812.620.66€

1.605

1.590.944.59€

1.784

2.577.318.87€

1.772

2.461.526.93€

1.703

21013

Sint-Gillis

1.317.460.02€

953

990.867.91€

985

1.048.816.17€

968

1.379.402.44€

876

1.681.833.70€

798

21014

Sint-Joost-ten-Node

407.593.65€

313

366.688.68€

268

410.008.08€

278

1.120.682.74€

404

945.716.94€

336

21015

Schaarbeek

1.649.319.62€

1.346

1.524.654.29€

1.405

1.654.745.74€

1.493

2.127.947.43€

1.392

1.207.479.17€

1.148

21016

Ukkel

203.896.99€

82

194.684.21€

88

158.881.37€

89

203.399.51€

89

152.856.77€

96

21017

Watermaal-Bosvoorde

45.815.69€

21

37.212.15€

23

18.002.92€

22

28.763.33€

29

20.059.04€

21

21018

Sint-Lambrechts-Woluwe

250.173.79€

67

183.886.48€

76

119.618.45€

63

144.397.19€

61

174.847.18€

53

21019

Sint-Pieters-Woluwe

20.366.47€

16

110.474.89€

21

63.082.71€

27

70.364.61€

27

144.885.42€

25