Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-836

van Helga Stevens (CD&V N-VA) d.d. 22 april 2008

aan de vice-eersteminister en minister van Financiën en Institutionele Hervormingen

Milieuvriendelijke voertuigen - Subsidies - Belastingvermindering

minder vervuilend voertuig
automobiel
vermindering van gasemissie
tweewielig voertuig
luchtverontreiniging
verontreiniging door auto's
elektrisch voertuig
lawaai
belastingaftrek
Protocol van Kyoto

Chronologie

22/4/2008Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 22/5/2008)

Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-837
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-838

Vraag nr. 4-836 d.d. 22 april 2008 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Sinds 1 januari 2005 kan men, bij de aankoop van wagens met een lage CO2-uitstoot, een deel van de aankoopprijs aftrekken van de personenbelasting. Deze maatregel kadert in de vermindering van de CO2-uitstoot waartoe ons land zich heeft verbonden.

Voor een voertuig dat minder dan 105 g CO2 per kilometer uitstoot bedraagt de belastingverlaging 15% van de aankoopprijs (beperkt tot 3 280 euro, te indexeren). Voor een voertuig dat tussen 105 en 115 g CO2 per km uitstoot bedraagt de belastingverlaging 3% van de aankoopprijs (beperkt tot 615 euro, te indexeren). Dit betreft de wagens voor privé-gebruik. Er is ook een specifieke maatregel voor milieuvriendelijke bedrijfswagens.

Daarnaast is er ook in bepaalde gevallen een premie bij de plaatsing van roetfilters. De federale overheid subsidieert in bepaalde gevallen personenauto’s, de Vlaamse overheid voorziet subsidies voor vrachtwagens.

Sinds een half jaar worden de bedragen voor energiezuinige wagens en voor de aanwezigheid van een roetfilter niet meer in mindering gebracht via de inkomstenbelastingen, maar wordt er rechtstreeks op de factuur via de verkoper een korting gegeven.

Motorfietsen en scooters zijn natuurlijk veel milieuvriendelijker dan auto’s en zeker als het elektrische scooters betreft. De elektrische scooters hebben nog andere bijkomende voordelen zoals het feit dat zij nagenoeg geruisloos rijden. In Nederland werd het door een pizzabezorger zelfs als vervoermiddel verkozen om te vermijden dat de buurt zou klagen over geluidsoverlast. De elektrische scooter maakt dus veel minder lawaai, levert een positieve bijdrage aan de CO2-reductie en de luchtkwaliteit (minder NO2).

Toch wordt dit milieuvriendelijk vervoermiddel niet gepromoot door de overheid. Nochtans zou dit gezien de kostprijs van deze elektrische variant hoger ligt dan de variant op brandstof zeker nuttig zijn. De hogere kostprijs van de elektrische scooter blijft anders voor velen een drempel om dit vervoermiddel aan te kopen.

Acht de geachte minister een uitbreiding van het huidig beleid nuttig zodat mensen gestimuleerd worden om voor het minst vervuilende vervoersmiddel te kiezen?