Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) - Dienstverlening - Klachten
Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
reizigersvervoer
officiële statistiek
geografische spreiding
9/2/2010 | Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 11/3/2010) |
19/4/2010 | Antwoord |
In het kader van mijn werkzaamheden in de Senaat kreeg ik graag een antwoord op volgende vragen:
1. Hoeveel klachten registreerde de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) in de jaren 2007, 2008 en 2009 over haar dienstverlening?
2. Op welke onderdelen van de dienstverlening hadden de klachten voornamelijk betrekking?
3. Kan er een opdeling van klachten worden gemaakt op basis van geografische spreiding?
4. Op welke manier kunnen reizigers opmerkingen formuleren over de dienstverlening van de NMBS?
1. Het aantal klachten in verband met het dienstenaanbod van de NMBS is als volgt:
2007 |
2008 |
2009 |
22 961 |
23 320 |
23 833 |
2. De uitsplitsing per onderwerp is als volgt :
Omschrijving |
Aantal klachten |
Schade/verlies |
227 |
Varia |
422 |
Stations |
876 |
Klantenbeheer |
1 55 |
Informatie |
1 208 |
Treinaanbod |
3 897 |
Personeel |
1 332 |
Producten |
5 054 |
Beurtregelingen treinen |
9 269 |
Totaal |
23 833 |
3. De uitsplitsing per Gewest is als volgt |
|
Gewest |
% klachten |
|
Brussel |
15 % |
|
Vlaanderen |
55 % |
|
Wallonië |
30 % |
|
De reizigers kunnen hun opmerkingen en suggesties in verband met het dienstenaanbod van de NMBS, melden aan de Centrale Klantendienst via mail, over de post, door het formulier C280 in te vullen, via telefoon, enz.