Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-6699

van Yves Buysse (Vlaams Belang) d.d. 1 februari 2010

aan de staatssecretaris voor Mobiliteit, toegevoegd aan de Eerste Minister

Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) - Rechtstreekse sneltrein Aarschot-Brussel - Gebrek aan zitplaatsen - Maatregelen

Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
reizigersvervoer
pendel

Chronologie

1/2/2010Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 4/3/2010)
9/2/2010Antwoord

Vraag nr. 4-6699 d.d. 1 februari 2010 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

De rechtstreekse sneltrein van 7 u 26 in Aarschot met bestemming Brussel-Zuid werd onlangs vervangen door een nieuwe dubbeldekstrein. Helaas blijkt het aantal zitplaatsen nog steeds ontoereikend te zijn. Voor de reizigers vanuit Aarschot zijn er veelal slechts enkele plaatsen per wagon open. De rest moet rechtstaan of plaats nemen op de trappen. Het lijkt ons niet de bedoeling te zijn dat treinreizigers elke dag een grotere kans lopen om te moeten rechtstaan op de trein dan dat ze kunnen gaan zitten.

1. Heeft de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) al metingen verricht naar het tekort aan zitplaatsen op de dubbeldekstrein van 7 u 26 in Aarschot?

2. Zo neen, zal de NMBS dat snel doen?

3. Welke maatregelen zal de NMBS nemen om de capaciteit van het aantal zitplaatsen op deze trein te verhogen?

4. Kan de inzet van een extra sneltrein van Aarschot naar Brussel zonder stilstand te Leuven overwogen worden?

Antwoord ontvangen op 9 februari 2010 :

Ik heb de eer het geachte lid te melden dat deze vraag tot de bevoegdheid van de minister van Ambtenarenzaken en Overheidsbedrijven behoort.