Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-6577

van Dirk Claes (CD&V) d.d. 27 januari 2010

aan de minister voor Ondernemen en Vereenvoudigen

Verkort telefoonnummer 17xx - Bijdrage van de gemeente - Aanpassing - Promotie van het nummer

telefoon
communicatietarief
plaatselijke overheid

Chronologie

27/1/2010Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 25/2/2010)
3/3/2010Antwoord

Herkwalificatie van : vraag om uitleg 4-1389

Vraag nr. 4-6577 d.d. 27 januari 2010 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

De minister heeft recentelijk een wijziging aangebracht in het tarief dat lokale besturen moeten betalen indien ze gebruik willen maken van een verkort telefoonnummer. Dit verkorte telefoonnummer stelt de lokale besturen in staat het contact met hun inwoners te vereenvoudigen en te stroomlijnen. Ik ben het zeker met u eens dat dit een grote meerwaarde kan betekenen, zowel voor de inwoners als voor de lokale besturen zelf.

In het verleden bedroeg de kostprijs voor die dienstverlening minstens 12.500 euro. Dit bedrag werd recentelijk teruggebracht op 5000 euro per jaar. Ik verneem dat ook dit bedrag voor veel gemeentebesturen eigenlijk nog te hoog is om over te schakelen. Misschien moet de minister nog verdere inspanningen doen om deze dienstverlening bij de lokale besturen te promoten.

1. Welke voordelen ziet de minister in het verkorte 17xx-nummer? Op welke manieren kunnen de lokale besturen voordeel halen uit die dienstverlening?

2. Is hij zich bewust van het feit dat de huidige kostprijs voor sommige (kleinere) gemeentebesturen nog een obstakel kan zijn? Misschien is het nuttig om de kostprijs verder te verlagen of de kostprijs te diversifiëren, op basis van het aantal inwoners?

3. Is hij van plan om die dienstverlening verder te promoten bij de lokale besturen? Welke concrete initiatieven zal hij nemen om de overgang voor de geïnteresseerde gemeentebesturen zo vlot mogelijk te laten verlopen zonder overbodige administratie?

Antwoord ontvangen op 3 maart 2010 :

Ik heb de eer in antwoord op de door het geacht lid gestelde vraag het volgende mee te delen.

Sinds het in voege treden van het koninklijk besluit betreffende het beheer van de nationale nummeringsruimte en de toekenning en intrekking van gebruiksrechten voor nummers van 27 april 2007 (Belgisch Staatsblad van 28 juni 2007) bestaat de mogelijkheid om korte viercijferige nummers uit de reeks 17XX toe te kennen aan de federale overheid, de Gemeenschappen, Gewesten, andere overheidsdiensten of diensten van openbaar nut voor de ondersteuning van al dan niet commerciële diensten van groot maatschappelijk belang. Korte nummers zijn per definitie een zeer schaarse hulpbron gezien hun beperkte beschikbaarheid en in het totaal zijn er 100 nummers beschikbaar voor dit soort toepassingen.

Een kort nummer is gebruiksvriendelijker en gemakkelijker te onthouden dan een lang nummer. Hierdoor wordt voor de burger de drempel verlaagd om bijvoorbeeld lokale besturen te contacteren. Echter is iedereen maar in staat om een beperkt aantal nummers te onthouden en moeten vooraleer deze nummers echt bekend worden en hun nut hebben aanzienlijke promotiecampagnes worden gevoerd.

Het Europees regelgevend kader voorziet de mogelijkheid om nummerrechten aan te rekenen om het efficiënt gebruik van deze schaarse hulpbron aan te moedigen. Rekening houdend met de beperkte voorraad aan korte nummers lijkt mij de jaarlijkse kost van 5 000 euro redelijk en laag zeker in verhouding met de andere kosten gerelateerd aan het eigenlijke gebruik van dergelijke nummers, zoals het bekend maken van het nummer aan de burger, de implementatie ervan door de operatoren en de gebruikskosten. Zoals u terecht opmerkt is de kostprijs van 17XX- nummers al veel lager dan wat bijvoorbeeld operatoren moeten betalen voor andere korte nummers. De kostprijs differentiëren in functie van het aantal inwoners is onmogelijk gezien dit type van nummers eveneens kan worden aangewend voor andere overheidsinstellingen zoals vervoersmaatschappijen, provincies, ministeries.

De administratieve formaliteiten voor de aanvraag zijn beperkt tot het invullen van een formulier dat beschikbaar is op de website van het BIPT. Daarnaast zijn er uiteraard een aantal operationele zaken af te handelen maar die kunnen grotendeels door een operator worden uitgevoerd.