Federaal Plan Armoedebestrijding - Voorstel nr. 57 - Automatische toekenning van het sociaal telefoontarief - Optimalisering
armoede
telefoon
voorkeurtarief
11/1/2010 | Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 11/2/2010) |
12/2/2010 | Antwoord |
Op 4 juli 2008 werd het Federaal Plan Armoedebestrijding goedgekeurd door de Ministerraad. De regering kwam daarmee tegemoet aan een bepaling uit het federale regeerakkoord, waarin het er zich toe verbindt " een ambitieus plan uit te voeren inzake terugdringen van armoede en verhoging van de koopkracht, met voorrang aan de meest kwetsbaren van onze samenleving " (Federaal regeerakkoord, blz. 20). Een aantal van de negenenvijftig maatregelen die in het Plan werden geformuleerd, vallen onder de bevoegdheid van de geachte minister.
Om de toegang tot communicatie voor iedereen te garanderen dienen alle telecom-operatoren in ons land een sociaal tarief aan te bieden. Ook voor de zogenaamde prepaid-diensten worden voordeeltarieven voorzien voor personen die in bestaansonzekerheid leven, of die behoren tot een sociaal zwakke bevolkingsgroep. Zo kunnen personen met een handicap, ouderen die recht hebben op een Inkomengarantie voor ouderen, of ouderen die aan bepaalde inkomensvoorwaarden voldoen, beroep doen op het sociale tarief van een operator naar keuze.
Deze procedure verloopt via de Kruispuntbank van de sociale zekerheid. In het verleden waren er echter nog problemen met de automatische inkomenscontrole.
Derhalve stelt het Plan hieromtrent het volgende: " De minister van Ondernemen zal de automatische toekenning van het sociaal telefoontarief volledig optimaliseren " (voorstel nr. 57, blz. 54).
Graag had ik het volgende vernomen:
1. Welke stappen heeft de geachte minister ondernomen om de problemen bij de automatische toekenning van het sociaal telefoontarief op te lossen?
2. Zijn de problemen ondertussen volledig verholpen en kunnen alle rechthebbenden momenteel automatisch aanspraak maken op het voordelig tarief?
a. Zo neen, welke hindernissen staan de automatische toekenning in de weg?
b. Binnen welke termijn zal de automatische toekenning gerealiseerd worden?
Ik heb de eer in antwoord op de door het geacht lid gestelde vraag het volgende mee te delen.
1. De geautomatiseerde behandeling van aanvragen voor de toekenning van het sociaal telefoontarief zou kunnen worden geoptimaliseerd indien de webapplicatie die de databank beheert (STTS-toepassing geheten) via de Kruispuntbank over een geautomatiseerde toegang tot de gegevens in verband met het aanslagbiljet (beheerd binnen de Federale Overheidsdienst (FOD) Financiën) zou beschikken.
Begin 2009 heeft het BIPT een aanvraag verstuurd naar de FOD Financiën teneinde een werkgroep te creëren met het oog op de automatisering van de verificatie van de voorwaarde met betrekking tot het inkomen door toegang tot bepaalde gegevens van de FOD Financiën via de Kruispuntbank voor de Sociale Zekerheid.
Dat project maakt deel uit van de prioriteiten 2010 van de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid en de haalbaarheidsstudie staat gepland vanaf het tweede kwartaal van 2010.
2. Vandaag volstaat de geautomatiseerde behandeling van een aanvraag tot toekenning van het sociaal telefoontarief wanneer de informatie over het statuut van een persoon onder de bevoegdheid van de sociale zekerheid valt. Dat is het geval voor een alleenstaande, wanneer:
de aanvrager ouder is dan 65 jaar of een uitkering voor een handicap ontvangt die wordt verleend door de FOD Sociale Zekerheid (men weet dan dat het criterium inzake leeftijd of handicap vervuld is)
en de persoon een verhoogde financiële tussenkomst in de gezondheidszorg of de inkomensgarantie voor ouderen geniet (men weet dan dat het criterium inzake inkomen vervuld is).
In de overige gevallen is een “manuele” ingreep nodig, meestal om de inkomensvoorwaarde te verifiëren wanneer de aanvragers of de samenwonende vanuit het oogpunt van de sociale zekerheid geen bijzonder statuut hebben dat die verificatie mogelijk maakt. Deze fase neemt enorm veel tijd in beslag: vaak dient via een brief contact te worden opgenomen met de aanvrager om deze een aanslagbiljet te vragen.
De planning voor de verwezenlijking van de toegang door “STTS” tot de inkomensgegevens van het ministerie van Financiën zal worden vastgelegd in het tweede semester van 2010.