Algemene en sectorale begrotingshulp van 2008 tot 2010 - Kredieten - Actieve of passieve rol van België - Prioriteiten
ontwikkelingshulp
financiële hulp
11/1/2010 | Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 11/2/2010) |
12/2/2010 | Antwoord |
Sinds een aantal jaren heeft begrotingshulp meer en meer ingang gevonden als hulpmodaliteit in het kader van ontwikkelingssamenwerking. Samen met de eigen inkomsten van het partnerland en de bijdragen van andere donoren worden daarmee nationale en / of sectorale meerjarige ontwikkelingsplannen in de strijd tegen armoede ondersteund. Daarnaast kunnen gelijklopende interventies van capaciteitsopbouw van de financiële planning- en controlesystemen en -structuren van de partnerlanden worden uitgevoerd.
De begrotingshulp wordt ofwel rechtstreeks, in een " pool " met andere donoren of gedelegeerd aan een andere donor ter beschikking gesteld van het partnerland. De taken op vlak van gemeenschappelijk opvolging worden verdeeld tussen de verschillende donoren. De Belgische samenwerking speelt een actieve rol, al dan niet als " lead donor " bij de opvolging van het programma en van de politieke dialoog of het is een stilzwijgende partner.
1. Kan de geachte minister een overzicht geven van de verschillende kredieten die in 2008 werden toegekend in het kader van begrotingshulp?
2. Kan hij daarbij aangeven over welke sector of algemene begrotingshulp het gaat?
3. Kan hij ook telkens aangeven of het gaat om een " pool " met andere donoren, rechtstreekse of gedelegeerde begrotingshulp?
4. Kan hij ook telkens duidelijk maken welke rol ons land heeft: een actieve, al dan niet als " lead donor " of een " stilzwijgende "?
5. Kan hij daarbij aangeven bij welke algemene of sectorale begrotingshulp er technische bijstand of capaciteitsopbouw wordt verleend?
6. Kan hij dezelfde gegevens verstrekken voor de reeds gerealiseerde of in uitvoering zijnde kredieten voor 2009?
7. Kan hij dezelfde gegevens verstrekken voor de begroting van 2010?
8. Kan hij dezelfde gegevens verstrekken voor elk Indicatief Samenwerkingsprogramma (ISP), afgesloten tijdens deze legislatuur? Welke is daarbij de verhouding van begrotingshulp tegenover de totale enveloppe van elk ISP?
9. Hanteert hij een bepaalde verdeelsleutel voor de toewijzing van de middelen aan begrotingshulp binnen de enveloppe van een ISP?
10. Zijn er bepaalde sectoren of thema's waar hij prioritair begrotingshulp inzet?
11. Welke zijn de criteria waar een land aan moet voldoen om in aanmerking te komen voor begrotingshulp?
12. Werden bepaalde kredieten aan een bepaald land al opgeschort? Zo ja, om welke redenen?
1. In 2008 werden de volgende vastleggingen goedgekeurd:
Land |
Sector |
Bedrag |
Rol |
TA |
Burundi |
Basket Fonds Onderwijs |
5 MEuro |
Actief |
1 expert BTC |
Burundi |
Multi Donor Trust Fund via WB (algemene BH) |
4 MEuro |
Stilzwijgend |
nihil |
Oeganda |
Basket Fund Lokale Overheid |
4 MEuro |
Actief |
1 expert BTC |
Oeganda |
Basisgezondheidszorg- rechtstreeks sectoraal |
10 MEuro |
Lead donor |
1 expert BTC |
Peru |
Gezondheidssysteem- rechtstreeks sectoraal |
3 MEuro |
Lead donor |
1 expert BTC |
2. Zie hoger.
3. Zie hoger.
In het vademecum voor begrotingshulp is trouwens als voorwaarde opgenomen dat de Belgische Ontwikkelingssamenwerking enkel in een programma van begrotingshulp kan stappen als tenminste één andere donor daaraan deelneemt.
4. Zie hoger.
5. Zie hoger.
6.
Land |
Sector |
Bedrag |
Rol |
TA |
Mozambique |
Basket Fonds Algemene Begrotingshulp, gedelegeerd via COM |
12 MEuro |
Stilzwijgend |
nihil |
Rwanda |
Basket Fonds Justitie, gedelegeerd via Nl |
5 MEuro |
Stilzwijgend |
nihil |
Tanzania |
Lokale Overheid – rechtstreeks sectoraal |
2 + 27 MEuro |
Actief, Lead in 2010 |
2 experts BTC |
7. De planning van de begrotingshulp voor 2010 is als volgt:
Land |
Sector |
Bedrag |
Rol |
TA |
Bolivia |
Basket Fonds Basisgezondheidszorg |
10 MEuro |
Actief |
2 experts BTC |
Rwanda |
Basisgezondheidszorg- rechtstreeks sectoraal |
5 MEuro |
Lead |
2 experts BTC |
Moambique |
Basket Fonds Tax Reform |
3 MEuro |
Actief |
1 expert BTC |
Mozambique |
Informatisatie financieel beheer Staat, gedelegeerd via Noorwegen |
2,5 MEuro |
Stilzwijgend |
nihil |
Oeganda |
Basisgezondheidszorg- rechtstreeks sectoraal |
10 MEuro |
Actief |
1 expert BTC |
Oeganda |
Onderwijs, rechtstreeks sectoraal |
12 MEuro |
Actief |
1 expert BTC |
Peru |
Gezondheidssysteem- rechtstreeks sectoraal |
6 MEuro |
Lead |
1 expert BTC |
Vietnam |
Basket Fonds Onderwijs |
5 MEuro |
Actief |
1 expert BTC |
8.
Land |
ISP |
Begrotingshulp |
% van het ISP |
|
Benin |
2008-2011 |
6 MEuro, algemeen of sectoraal, te bepalen |
11,5 |
|
Bolivia |
2008-2011 |
10 MEuro, gezondheid |
25 |
|
Burundi |
2010-2013 |
Nihil – nog te bepalen |
|
|
DRC |
2010-2013 |
nihil |
|
|
Mali |
2009-2012 |
Nihil – nog te bepalen |
|
|
Marokko |
2010-2013 |
6 MEuro, in landbouw, te bestuderen |
7,5 |
|
Mozambique |
2009-2012 |
12 MEuro algemene BH, gedelegeerd aan COM 2,5 MEuro beheer staatsfinanciën, gedelegeerd aan Noorwegen |
30 |
|
Niger |
2009-2012 |
12 MEuro basket fonds gezondheid, te bestuderen |
23 |
|
Oeganda |
2009-2012 |
20 MEuro sectoraal gezondheid 12 MEuro sectoraal onderwijs |
50 |
|
Palestina |
2008-2011 |
nihil |
|
|
Peru |
2010-2013 |
6 MEuro sectoraal gezondheid |
15 |
|
Senegal |
2010-2013 |
nihil |
|
|
Tanzania |
2010-2013 |
27 MEuro, sectoraal lokale besturen |
45 |
|
9. Tijdens het opstellen van het basisdossier (analyse fase) voor het toekomstige ISP worden de criteria (zie 11) geanalyseerd. Indien het land in aanmerking komt en indien de partner begrotingshulp voorstelt, wordt maximum 50 % van de enveloppe voorbehouden voor begrotingshulp in 1 of 2 sectoren. Algemene begrotingshulp is eerder de uitzondering en kan enkel via gedelegeerde samenwerking met de EU of de WB.
10. De sectoren hangen af van de weerhouden sectoren in het ISP. Maar in de praktijk wordt begrotingshulp vooral gebruikt in gezondheidszorg, onderwijs en ter ondersteuning van lokale besturen.
11. a. minimale garanties inzake goed bestuur door de overheid van het ontvangende land: dit wordt jaarlijks gemeten door de Wereldbank via zijn IRAI index (IDA Resource Allocation Index); in deze index wordt aan landen een score gegeven van 1 (slecht beheer gedurende jaren) tot 6 (goed beheer gedurende jaren); een gemiddelde waarde wordt berekend over 16 variabelen, onderverdeeld in 4 secties. Voor begrotingshulp van België komen enkel landen in aanmerking waarvoor de score voor Public Management en Institutions van de IRAI hoger is dan 2,5.
b. macro-economische stabiliteit: voor begrotingshulp komen enkel landen in aanmerking die ofwel géén krediet opgenomen hebben bij het IMF (omdat de macro-economische evenwichten onder controle zijn) ofwel on track zijn in hun programma met het IMF
c.aanwezigheid van multi-donor overleg: België gebruikt begrotingshulp enkel indien de Europese Commissie en/of de Wereldbank reeds middelen vrijmaakt voor begrotingshulp en waar kan worden samengewerkt met tenminste één bilaterale donor.
d. betrouwbaarheid van het Public Finance Management systeem: de analyse wordt gemaakt van:
De wijze van budgettering (vertaling van de politieke prioriteiten naar de begroting).
Een transparante et doeltreffende uitvoering van de begroting.
De doeltreffendheid van de controles op de procedures en de uitgaven, ook de aanbestedingsprocedures.
De kwaliteit van de audits en van de uitgavencontroles.
De aanwezigheid en de toepassing van anti-corruptiemaatregelen.
De stipheid en de kwaliteit van de budgettaire rapportering (aan het Parlement).
12. Tot op heden werden nog geen kredieten aan een bepaald land opgeschort.
Als gevolg van de politieke crisis in Niger is één van de mogelijke sancties het opschorten van de begrotingshulp. Voorlopig is de hulp enkel uitgesteld, in afwachting van de resultaten van de politieke dialoog tussen EU en Niger (in het kader van de Lomé-akkoorden).