Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-6058

van Dirk Claes (CD&V) d.d. 7 december 2009

aan de minister van Binnenlandse Zaken

Noodoproepen - In case of emergency (ICE) - Experiment - Sensibilisatie

eerste hulp
telefoon
mobiele telefoon
mobiele communicatie

Chronologie

7/12/2009Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 8/1/2010)
2/2/2010Antwoord

Herindiening van : schriftelijke vraag 4-5088

Vraag nr. 4-6058 d.d. 7 december 2009 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Bij een ongeval is het gebruikelijk dat de hulpverleners de naaste familie van het slachtoffer proberen in te lichten over de situatie. Het gebeurt echter geregeld dat de medewerkers van de hulpdiensten niet weten welke personen gecontacteerd dienen te worden.

Verschillende kringen in de hulpverleningssector dringen erop aan om het gebruik van het “ICE“-principe (in case of emergency) via een sensibiliseringscampagne meer kenbaar te maken. Die standaardnaam in de mobiele telefoon zou dan overeenstemmen met de te contacteren persoon of personen. De afkorting zou internationaal reeds bekend zijn, maar in ons land is dat nog niet echt doorgedrongen. Toch zou het mijn inziens een goede oplossing kunnen aanreiken voor bestaande problemen.

1. Is de minister op de hoogte van de problemen die zich stellen bij het contacteren van de familie bij een ernstig incident?

2. Kent ze het “ICE“-principe?

3. Vindt ze het een goed voorstel om dat principe ook in ons land verder te ontwikkelen en bekend te maken bij de burgers?

4. Is ze bereid om daar in de nabije toekomst concrete initiatieven voor te nemen?

Antwoord ontvangen op 2 februari 2010 :

  1. Ingeval van ernstig incident slaagt men er meestal wel in om contact te nemen met de familie of nabestaanden van het slachtoffer, alleen kan dit niet altijd even snel gebeuren.

  2. Het programmeren in een GSM van een telefoonnummer(s) onder contactpersoon In case of Emmergency (ICE) is mij wel bekend.

  3. Dit is zeker een goed voorstel maar er zijn uiteraard minder technologische oplossingen (die robuuster zijn) zoals kaartjes met telefoonnummers van te contacteren personen die men bij zijn identiteitskaart draagt.

  4. Aangezien er in het verleden reeds initiatieven van privéorganisaties, zoals Hulporganisaties en Vrijwilligersjobs, zijn geweest, heeft mijn departement geen acties in die richting ontwikkeld. Ik zal nu laten nagaan of in het kader van toekomstige informatiecampagnes bepaalde initiatieven nog dienen genomen te worden.