Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-6046

van Dirk Claes (CD&V) d.d. 7 december 2009

aan de minister van Binnenlandse Zaken

Onaangekondigde flitscontroles - Camouflageborden - Oorzaak van gevaarlijke verkeerssituaties

opnameapparaat
politiecontrole
verkeersveiligheid
snelheidsvoorschriften
verkeerscontrole
autoweg

Chronologie

7/12/2009Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 8/1/2010)
17/2/2010Antwoord

Herindiening van : schriftelijke vraag 4-4940

Vraag nr. 4-6046 d.d. 7 december 2009 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

De voorganger van de geachte minister op Binnenlandse Zaken, Guido De Padt, erkende het gevaar van onaangekondigde flitscontroles op de autosnelweg. Ze leiden vaak tot plotse remreacties van verraste chauffeurs, met alle gevolgen voor de achterliggers. Wegens dit gevaar werden er op enkele verkeerspunten proeftesten met camouflagepanelenuitgevoerd . Achter deze panelen waren de flitswagens niet langer zichtbaar voor de automobilisten.

Recent werden er op de E19-autosnelweg Antwerpen–Brussel wegenwerken uitgevoerd. Bij deze werken werd een betonnen stootrand aangebracht zodat de politie geen controles meer kan uitvoeren achter het geplaatste camouflagebord.

1.Is de geachte minister zich bewust van het gevaar van onaangekondigde flitscontroles op de weg?

2.Is zij bereid om maatregelen te nemen om het gevaar bij onaangekondigde flitscontroles te minimaliseren? Welke maatregelen zal zij nemen?

3.Is zij op de hoogte van het feit dat de camouflageborden op de E19-autosnelweg Antwerpen–Brussel niet langer kunnen worden gebruikt? Worden er alternatieven voorzien?

4.Zijn er reeds resultaten bekend van het proefproject met de camouflageborden? Zijn er plannen om het gebruik van camouflageborden uit te breiden? Waar zullen die borden worden geplaatst?

Antwoord ontvangen op 17 februari 2010 :

De federale wegpolitie maakt in het kader van snelheidshandhaving gebruik van zowel aangekondigde als onaangekondigde snelheidscontroles. Er zijn verschillende manieren waarop een snelheidscontrole uitgevoerd wordt gaande van bemande controles, al dan niet met interceptie, tot onbemande controles. Bemande controles kunnen verschillend uitgevoerd worden: vanuit het midden berm, van op een brug of op “afstand van de autosnelweg” met de radar op een driepoot en met een afstandbediening.

Het is zeer duidelijk dat de federale politie in de toekomst deze twee laatste methodes meer en meer zal gebruiken. Ze zijn inderdaad veiliger voor het personeel.

Over een mogelijk gevaar verbonden aan onaangekondigde snelheidscontroles kan ik geen uitspraken doen aangezien de federale politie niet in het bezit is van statistieken betreffende verkeersongevallen in de omgeving van, of te wijten aan onaangekondigde snelheidscontroles. Ik wil benadrukken dat de controlesites in plaats gesteld zijn op gevaarlijke punten en het zou verkeerd zijn om er van uit te gaan dat er meer ongevallen zijn ten gevolge van de aanwezigheid van radars.

Door enerzijds meer controles uit te voeren ten einde de subjectieve pakkans te vergroten en anderzijds het gebruik van nieuwe technologische middelen, beoogt de politie een meer permanente gedragswijziging bij de snelheidsovertreders opdat dit effect van “stop and go” zou verdwijnen. Ik denk in het bijzonder aan de trajectcontrole waarbij de snelheid over een bepaalde afstand, tussen twee punten, gemeten wordt en nadien de gemiddelde snelheid berekend wordt. Op basis van de gemiddelde snelheid kan dan indien nodig geverbaliseerd worden. De trajectcontrole bevindt zich echter nog in een testfase.

Ik kan u bevestigen dat de bewuste borden op de E19 Antwerpen-Brussel ten gevolge van het aanbrengen van een betonnen stootrand niet langer gebruikt kunnen worden. De nodige initiatieven naar de wegbeheerder werden genomen.

Er zijn voor het ogenblik geen concrete resultaten over het gebruik van deze borden, noch beslissing over een mogelijke uitbreiding ervan.

Het belang ervan wat betreft de veiligheid van de controlerende politiedienst acht ik zeer belangrijk.