Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-6045

van Dirk Claes (CD&V) d.d. 7 december 2009

aan de minister van Binnenlandse Zaken

Police-on-web - Alarmsystemen tegen inbraak - Verplichte registratie

beveiliging en bewaking
elektronische overheid
politie
diefstal
gegevensbescherming

Chronologie

7/12/2009Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 8/1/2010)
8/2/2010Antwoord

Herindiening van : schriftelijke vraag 4-4939

Vraag nr. 4-6045 d.d. 7 december 2009 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Vanaf 1 september 2009 is iedereen die een alarmsysteem tegen inbraak heeft, verplicht om dat te registreren via police-on-web. De bedoeling van deze maatregel is de politie meer doelgericht en efficiënt te kunnen laten optreden. Volgens schattingen van de Federale Overheidsdienst (FOD) Binnenlandse Zaken zou meer dan de helft van de eigenaars van een alarmsysteem niet zijn aangesloten op een alarmcentrale. Die eigenaars dienen hun systeem dus zelf te registreren. Het zou om meer dan 155.000 registraties gaan.

1.Op welke wijze werden de eigenaars van de alarmsystemen gecontacteerd teneinde de registratie uit te voeren?

2.Hoeveel verschillende alarmsystemen werden reeds aangegeven (opgesplitst naar particulieren en via alarmcentrale)?

3.Wat zal er gebeuren met de gegevens van de verschillende alarmsystemen wanneer de registratie is gebeurd?

4.Kan de geachte minister volledige zekerheid geven dat de gegevens niet zullen worden misbruikt voor criminele doeleinden?

5.De registratie is bij wet verplicht. Zullen er sancties worden genomen wanneer de registratie niet werd gedaan?

Antwoord ontvangen op 8 februari 2010 :

Het geachte lid vindt hieronder het antwoord op zijn vraag.

Vanaf 1 maart 2010 zal de gebruiker van een alarmsysteem binnen de 10 dagen verplicht aangifte moeten doen bij het “meldpunt alarmsystemen”. Deze aangifte is al mogelijk sinds 1 september 2009.

1. Mijn administratie is eind augustus van start gegaan met een infocampagne om de start van het meldpunt alarmsystemen kenbaar te maken aan het publiek.

Er is zowel een infofolder als een affiche gemaakt, met daarin de nodige informatie, die verspreid is geworden aan de installateurs van alarmsystemen en de preventiediensten van de lokale politie. De beveiligingsondernemingen kunnen deze folder dan afgeven aan hun klanten en de affiches kunnen zij ophangen in hun winkels.

De preventie-adviseurs bij de lokale politie kunnen zo ook personen informeren die beroep op hun doen voor de beveiliging van hun woning.

Ook de beroepsverenigingen van de beveiligingsondernemingen werden betrokken in deze infocampagne.

Op de website van de Algemene directie Veiligheid en Preventie (www.besafe.be ) is ook alle informatie aanwezig over de werking van het meldpunt alarmsystemen. Er is een digitaal infopakket voorzien. Deze info kan dan gemakkelijk geplaatst worden op ander websites. Bijvoorbeeld: websites van installateurs, websites over veiligheid, enz.

Bijkomend zijn er persberichten verstuurd naar de media alsook naar de gespecialiseerde pers om het meldpunt alarmsystemen aan te kondigen.

Deze infocampagne is niet éénmalig, maar zal regelmatig door de administratie herhaald worden.

2. Op 23 11 2009 zijn er 25 132 alarmsystemen aangegeven door gebruikers die niet aangesloten zijn bij een alarmcentrale.

De alarmcentrales zullen de gegevens van hun klanten overmaken in februari 2010.

3. De gegevens zullen enkel geraadpleegd worden indien de politiediensten verwittigd worden naar aanleiding van een alarm. Door deze gegevens te raadplegen kennen de politiediensten de gebruiker van het alarmsysteem, het juiste adres, het risico van het beveiligde goed (bijvoorbeeld: juwelier) en de aard van het beveiligde goed (bijvoorbeeld: appartementsgebouw). Door over deze gegevens te beschikken kan de kwaliteit van de politie-interventie verhoogd worden.

4. Enkel de provinciale communicatie en informatiecentra (CIC’s) van de Federale Politie en de Lokale Politie, voor de alarmsystemen geïnstalleerd in hun politiezone, hebben toegang tot de gegevens in het “meldpunt alarmsystemen”. Bij mijn administratie hebben een beperkt aantal personen toegang tot de gegevens. Zowel bij de politiediensten als bij mijn administratie zal via “logs” kunnen gecontroleerd worden wie welke gegevens op welk tijdstip heeft geconsulteerd.

5. Voor personen die hun alarmsysteem niet registreren kan er een administratieve geldboete, als sanctie, opgelegd worden.