Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-6044

van Dirk Claes (CD&V) d.d. 7 december 2009

aan de minister van Binnenlandse Zaken

Defecte identiteitskaart - Weigering van vliegtuigmaatschappij om het vliegtuig te betreden - Legitimiteit

identiteitsbewijs
elektronisch onderdeel
veiligheid van het luchtverkeer

Chronologie

7/12/2009Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 8/1/2010)
24/2/2010Antwoord

Herindiening van : schriftelijke vraag 4-4938

Vraag nr. 4-6044 d.d. 7 december 2009 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Een familie uit het Brusselse heeft deze zomer grote vakantieproblemen ervaren toen de zestienjarige zoon van de familie niet op het vliegtuig naar Turkije werd toegelaten. De reden van deze weigering was de identiteitskaart die een scheurtje vertoonde, de chip was echter volledig intact en bevond zich op de correcte plaats in de id kaart.

De bediende van luchtvaartmaatschappij Flightcare weigerde toegang te verlenen tot het vliegtuig richting Turkije. Het Turkse consulaat gaf nochtans blijkbaar aan dat het de elektronische chip als identiteitsbewijs erkent .

1.Heeft de geachte minister verdere informatie omtrent dit dossier, dat ook in de media werd kenbaar gemaakt?

2.Kunnen vliegtuigmaatschappijen zomaar passagiers weigeren wanneer de identiteitskaart een scheur vertoont, maar de elektronische chip wel volledig intact is?

3.Leggen vliegtuigmaatschappijen zelf bijkomende criteria op inzake het identiteitsbewijs van meereizende passagiers? Kan dit wettelijk?

4.Gelden er naargelang het land van bestemming andere criteria met betrekking tot de identiteitsvereisten?

5.Is de minister op de hoogte van gelijkaardige incidenten (aantallen, vliegtuigmaatschappij, luchthaven, land van bestemming)?

6.Is zij van plan bijkomende richtlijnen uit te vaardigen met betrekking tot de bovenstaande problematiek?

Antwoord ontvangen op 24 februari 2010 :

Het geachte lid vindt hieronder het antwoord op zijn vraag.

1. Ik kan het geachte lid meedelen dat op 1 oktober 2009 een nieuwe eID aan betrokkene werd afgeleverd. Mijn administratie heeft verder via een journalist vernomen dat de volledige reiskosten van de familie door het reisagentschap werden terugbetaald.

2. De luchtvaartmaatschappijen moeten steeds controleren of de passagiers die ze vervoeren, over de nodige documenten beschikken voor het land van bestemming.

Uit contacten met de luchtvaartpolitie van de Nationale Luchthaven Zaventem blijkt dat er geen afspraken met de luchtvaart-maatschappijen rond de kwestie van identiteits-of reisdocumenten zijn. Wel is het zo dat in het aangehaald geval, de luchtvaartpolitie van Zaventem de passagier niet zou geweigerd hebben. Tijdens een overlegvergadering met de federale luchtvaartpolitie werd echter beslist om een samenwerking op touw te zetten waarbij mijn administratie een toelichting zal geven bij bepaalde punten van de reglementering met betrekking tot de identiteitsdocumenten om eventuele ongemakken voor de burgers zoveel als te voorkomen.

3. In de Belgische wetgeving betreffende de identiteitskaarten (artikel 5, §1, 4°, van het koninklijk besluit van 25 maart 2003) wordt alleen bepaald dat de identiteitskaart dient te worden vernieuwd, wanneer deze beschadigd is. De Belgische wetgeving spreekt zich niet uit over de geldigheid van een beschadigde identiteitskaart als reisdocument. Voor de regels die de vliegtuigmaatschappijen moeten opvolgen in deze kwestie, dien ik het geachte Lid door te verwijzen naar mijn collega, de staatssecretaris bevoegd voor Mobiliteit.

4. Elk land beslist in principe soeverein over de voorwaarden die gelden voor de toegang tot zijn grondgebied. Het geachte lid kan meer informatie daarover verkrijgen bij mijn collega, de minister van Buitenlandse Zaken. Op de website http://www.diplomatie.be kunnen de burgers alvast terecht om na te gaan welke reisdocumenten vereist zijn voor een bepaald land van bestemming.

5. Ik heb geen weet van andere gelijkaardige incidenten.

6. Het behoort niet tot mijn bevoegdheid richtlijnen uit te vaardigen voor vliegtuigmaatschappijen. Kwesties betreffende de burgerluchtvaart vallen onder de bevoegdheid van mijn collega, de Staatssecretaris voor Mobiliteit. Maar de algemene problematiek van identiteitsdocumenten zal, zoals hiervoor reeds werd aangehaald, besproken worden in overlegvergaderingen tussen mijn administratie en de federale luchtvaartpolitie.