Communicatiesysteem ASTRID - Evaluatie - Onderhoud
ASTRID
radiocommunicatie
communicatiesysteem
politie
brandbestrijding
eerste hulp
onderhoud
mobiele communicatie
7/12/2009 | Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 8/1/2010) |
2/3/2010 | Antwoord |
Herindiening van : schriftelijke vraag 4-3704
De invoering van het ASTRID-communicatiesysteem voor de hulp- en veiligheidsdiensten loopt het niet altijd even vlot. Er zijn immers verschillende problemen bij het onderhoud van het systeem. Voor de aanschaf van het materieel maakte de regering 40 miljoen euro vrij, maar voor het onderhoud werd er daarentegen geen bedrag vastgelegd.
Voor dit onderhoud dienen echter ook de nodige middelen te worden vrijgemaakt. Volgens schattingen gaat het om 9 miljoen euro. De NV ASTRID, die instaat voor de uitbouw, het onderhoud en het beheer van het systeem, weigerde begin dit jaar echter nieuw materieel aan te kopen zolang het probleem van de financiering van het onderhoud niet was opgelost. De aanschaf van nieuw materieel is echter onontbeerlijk voor de goede werking van de hulpdiensten. Het is onze plicht om voldoende middelen te voorzien voor het goede onderhoud.
Eerder verklaarde de geachte minister dat de goedkeuring van deze budgetten moest worden gekoppeld aan de resultaten van de audit van de NV ASTRID. Deze audit ging reeds van start op 21 januari 2009.
Graag had ik de volgende vragen hieromtrent gesteld:
1) Is de audit van de NV ASTRID reeds afgerond? Kan de geachte minister de eindresultaten van deze audit toelichten?
2) Welke conclusies verbindt hij aan de resultaten van deze audit?
3) Binnen welke termijn kan de NV ASTRID over de nodige financiële middelen beschikken om in het onderhoud van haar materieel te voorzien? Is de NV ASTRID reeds gestart met het noodzakelijke onderhoud van haar materieel?
1. De audit is afgerond. De FPIM komt tot de conclusie dat best geopteerd wordt voor het behoud van de bestaande juridische structuur van ASTRID als naamloze vennootschap van publiek recht. Deze overweging steunt op de bevindingen dat dit model relatief kostenefficiënt is en, onder bepaalde voorwaarden, in de praktijk ook werkbaar is.
2. De conclusies zijn als volgt samen te vatten:
er is nood aan een beleidsplatform, onder de coördinerende bevoegdheid van de minister van Binnenlandse zaken, als draagvlak van de beleidsvisie
de strategische beslissingen genomen in dit beleidsplatform moeten omgezet worden in een vernieuwd beheerscontract waarin zowel de nodige investeringen als de financiering duidelijk worden omschreven; de parameters voor het bepalen van de abonnementsprijzen dienen in dit nieuwe beheerscontract omschreven te worden en door alle partijen gerespecteerd te worden;
de werking van de Raad van Bestuur moet worden geoptimaliseerd door bijvoorbeeld onafhankelijke bestuurders aan te stellen en aangepaste selectie- en aanstellingsprocedures voor de bestuurders te implementeren;
het lange termijn beleid vastgesteld door het Beleidsplatform en vertaald in het Beheerscontract moet het management van ASTRID toelaten zich te concentreren op haar taken van beleidsuitvoering en - voorbereiding; in dat kader moet ASTRID een financieel plan opstellen dat aan de Raad van Bestuur wordt voorgelegd;
de rol van het Raadgevend Comité van de Gebruikers moet duidelijk omschreven worden als overlegforum voor gebruikers met als belangrijkste taak operationele knelpunten oplossen binnen de aan ASTRID toegewezen middelen.
3. De NV ASTRID beschikt over de nodige financiële middelen om de bestaande communicatiesystemen die al in gebruik zijn, te blijven onderhouden.