Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-5842

van Cindy Franssen (CD&V) d.d. 7 december 2009

aan de minister van Ambtenarenzaken en Overheidsbedrijven

Federaal Plan Armoedebestrijding - Voorstel 33 - Inschakeling van ervaringsdeskundigen in de armoede bij Selor

armoede
werkloosheidsbestrijding
SELOR
bemiddelaar
werkgelegenheidsbevordering

Chronologie

7/12/2009Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 8/1/2010)
22/1/2010Antwoord

Herindiening van : schriftelijke vraag 4-5040

Vraag nr. 4-5842 d.d. 7 december 2009 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Op 4 juli 2008 heeft de Ministerraad het Federaal Plan Armoedebestrijding goedgekeurd. In het federale regeerakkoord verbindt de regering zich er immers toe “ een ambitieus plan uit te voeren inzake terugdringen van armoede en verhoging van de koopkracht, met voorrang aan de meest kwetsbaren van onze samenleving ” (Federaal regeerakkoord, blz. 20). Een aantal van de negenenvijftig maatregelen in het plan vallen onder de bevoegdheid van de geachte minister.

De verschillende beleidsniveaus in ons land streven een performant activeringsbeleid na. De afgelopen jaren werden dan ook diverse maatregelen genomen om meer mensen naar de arbeidsmarkt te begeleiden. Sommige groepen staan echter erg ver van de arbeidsmarkt verwijderd en kunnen moeilijk terug richting kwaliteitsvolle tewerkstelling geleid worden. Om die erg kwetsbare groepen te bereiken, is een aangepaste benadering nodig. De overheid heeft hierbij een belangrijke rol. Niet alleen is de overheid zelf een belangrijke werkgever, haar indienstnemingsbeleid kan tevens een voorbeeld vormen voor andere werkgevers. Het inschakelen van ervaringsdeskundigen inzake armoede kan hierbij een meerwaarde betekenen. De ervaringsdeskundigen kunnen immers waardevolle inzichten verschaffen in de leefwereld van arme mensen. Die inbreng kan op haar beurt het aanwervingsbeleid verrijken.

Inzake het inschakelen van ervaringsdeskundigen met het oog op een aangepast activeringsbeleid stelt het Plan: “ De minister van Ambtenarenzaken zal er op toezien dat een ervaringsdeskundige zal aangeworven worden binnen Selor. ” (Voorstel 33, blz. 39).

1.Werd er een ervaringsdeskundige inzake armoede aangeworven bij Selor?

2.In welk statuut werkt deze ervaringsdeskundige?

3.Wat is de taakomschrijving van de ervaringsdeskundige? Op welke manier heeft hij of zij een inbreng in de werking van Selor?

4.Wordt de inbreng van de ervaringsdeskundige geëvalueerd en zo ja, op welke manier gebeurt dat?

Antwoord ontvangen op 22 januari 2010 :

Ik heb de eer het geachte lid de gevraagde gegevens mee te delen.

1. Een ervaringsdeskundige in de kansarmoede werd aangeworven door Selor op 16 februari 2009 (parttime gedetacheerd vanuit de Programmatorische Overheidsdienst (POD) Maatschappelijke Integratie).

2. Ervaringsdeskundigen hebben een voltijds contract bij de POD Maatschappelijke Integratie, volgen twee dagen per week opleiding en werken drie dagen per week bij de respectievelijke instelling, in casu Selor. De duur van het partnerschap bedraagt drie jaar vanaf het ogenblik van indiensttreding. Elk jaar wordt over de verlenging van het partnerschap voor het volgende jaar gezamenlijk beslist.

3. Volgende taken werden gedefinieerd voor de ervaringsdeskundige binnen Selor : het opnemen van een actieve rol als tussenpersoon in de communicatie tussen Selor en verschillende kandidaten uit doelgroepen, het bevorderen van de leesbaarheid door het nalezen van teksten in functie van de toegankelijkheid, op beurzen meehelpen en tussenschakelrol vervullen tussen Selor en doelgroepen, een actieve rol vervullen in het diversiteitsproject “Ronde van België”, organisaties helpen zoeken die willen deelnemen aan dit project, een rol als tussenpersoon vervullen, contact voor de eerste lijn, ondersteuning bij lokale informatiesessies, deelname aan het project “Elders Verworven Competenties”, deelname aan werkgroepen.

4. Er gebeurt een voortdurende evaluatie door de mentor en coach, aangeduid binnen Selor. Voorts zullen de twee partnerdiensten een jaarlijkse evaluatie uitvoeren. Over de verlenging van het partnerschap voor het volgende jaar zal gezamenlijk beslist worden.

Daarnaast worden ook nog volgende overlegmomenten voorzien:

Bilateraal overleg :

Minstens om de twee maanden vergaderen de coördinatiecel van het project binnen de POD Maatschappelijke Integratie en haar contactpersonen binnen Selor om de stand van zaken op te maken en de komende acties te plannen.

Op eenvoudige vraag van een van de twee partijen kunnen er andere vergaderingen worden georganiseerd.

Multilateraal overleg :

Om de drie maanden vergaderen Selor en alle andere partnerdiensten onder het voorzitterschap van de voorzitter van het directiecomité van de POD Maatschappelijke Integratie (of de persoon die hiertoe werd afgevaardigd) om de stand van zaken op te maken, om ervaringen uit te wisselen en om de aanbevelingen te verstrekken aan het begeleidingscomité.

Externe evaluatie :

Een interuniversitaire ploeg zal een externe evaluatie uitvoeren. De contactpersonen binnen Selor kunnen hiervoor geraadpleegd worden.