De Post - Partnerschap met privépartners - Evaluatie - Uitbreiding
postdienst
publiek-private samenwerking
7/12/2009 | Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 8/1/2010) |
1/3/2010 | Antwoord |
Herindiening van : schriftelijke vraag 4-4932
Steeds vaker zien we dat overheidsbedrijven een partnerschap aangaan met privépartners en dit om zeer diverse redenen. Eén van die redenen is bijvoorbeeld het kunnen garanderen van een bijkomende dienstverlening.
Zo bestaat er onder meer een partnerschap met bepaalde winkelketens die producten van De Post aanbieden.
Graag had ik volgende gegevens gekregen:
1.Welke samenwerkingsakkoorden bestaan er op dit ogenblik met (privé)partners die diensten van De Post aanbieden en / of van wie De Post diensten aanbiedt?
2.Hoe evalueert de geachte minister de verschillende projecten? Op welk vlak bieden ze een werkelijke meerwaarde voor De Post?
3.Is hij van plan soortgelijke projecten in de nabije toekomst uit te breiden? Aan welke overeenkomsten had hij specifiek gedacht?
1 De Post heeft drie samenwerkingsakkoorden met bedrijven aan wie De Post diensten aanbiedt:
Belgacom/Proximus: onder een merklicentiëringconcept wordt een prijsplan voor mobiele telefonie met voorafgaande betaling aangeboden onder de naam van Post Mobile;
Western Union: samenwerkingsakkoord voor het behandelen van (inter)nationale geldtransacties onder de merknaam Western Union;
Electrabel: uitvoeren van klantendiensttaken en het aanbieden van contracten in een beperkt aantal kantoren.
Daarnaast worden de bank- en verzekeringsproducten van De Bank van De Post (joint venture met Fortis Bank N.V.) in het netwerk van De Post verkocht.
Bovendien verkoopt De Post naast PostMobile ook telefoonherlaadkaarten van Proximus, Mobistar, Base, XL Call en Mobisud.
De verkoop van visverloven en de aanbiedingen verbonden aan het tv-programma Vlaanderen Vakantieland zijn dan weer samenwerkingsverbanden met enerzijds de Gewesten, anderzijds de VRT.
Omgekeerd bieden volgende partners producten aan van De Post:
In de formule PostPunten:
Delhaize;
Carrefour;
Spar Retail;
Petroleummaatschappijen (Esso, Octa+, Q8, Texaco, Total, Lukoil)
Krantenwinkelketens: Press Shop Club, Sun7, Sodexho;
Andere: Travelex, Fun;
Een aantal lokale zelfstandige handelszaken waar een PostPunt is gevestigd;
Formule zegelwinkels:
er werd met ruim 5 000 lokale handelszaken een overeenkomst afgesloten voor de verkoop van postzegels.
2. De bestaande samenwerkingsverbanden werden tot hiertoe positief geëvalueerd. Enerzijds verruimen zij het dienstenaanbod in de postkantoren en dragen ze bij tot de rentabilisering van de netwerkinfrastructuur. Anderzijds dragen zij bij tot een grote bereikbaarheid en toegankelijkheid van de dienstverlening van De Post.
3. Indien er zich opportuniteiten aandienen dan zal De Post die onderzoeken op basis van criteria van onder meer verenigbaarheid met overige postdienstverlening en rendabiliteit.