Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-5812

van Ann Somers (Open Vld) d.d. 7 december 2009

aan de minister van Ambtenarenzaken en Overheidsbedrijven

Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) - Sneltrein van Brussel naar Hasselt - Oplopen van vertragingen in Aarschot - Frequentie en maatregelen

Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
reizigersvervoer
vervoersduur
pendel
consumentenvoorlichting

Chronologie

7/12/2009Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 8/1/2010)
16/2/2010Antwoord

Herindiening van : schriftelijke vraag 4-4809

Vraag nr. 4-5812 d.d. 7 december 2009 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

De sneltrein van Brussel naar Hasselt met vertrek om 17 u 09 in Brussel-Centraal laat zeer regelmatig vertragingen optekenen in het station van Aarschot. Kenmerkend is bovendien dat er vrijwel nooit aangekondigd wordt dat er vertraging is, laat staan hoeveel minuten de vertraging bedraagt. Nochtans blijkt dat conducteurs de instructie hebben gekregen om reizigers in te lichten vanaf vertragingen van vijf minuten.

1) Ik kreeg voor de periode van januari 2008 tot september 2009 graag een maandelijks overzicht van het aantal keer dat bovengenoemd sneltrein in Aarschot:

- stipt op tijd (dus volgens het officiële reisschema) aankwam;

- aankwam met een vertraging van minder dan vijf minuten;

- aankwam met een vertraging van vijf tot tien minuten;

- aankwam met een vertraging van meer dan tien minuten.

2) Ligt de stiptheid (waaronder dus het precies op tijd aankomen moet worden verstaan) van deze trein onder het nationaal gemiddelde?

3) Waarom worden de reizigers niet ingelicht telkens zich een vertraging van vijf of meer minuten voordoet?

4) Zal de geachte minister er bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) op aandringen om de regels inzake het aankondigen van vertragingen correct toe te passen op deze trein?

Antwoord ontvangen op 16 februari 2010 :

Voorafgaande opmerking

Aangezien de nieuwe dienstregeling van december 2008 het globale schema van dienstregelingen en treindienst gedeeltelijk heeft gewijzigd, geeft Infrabel de cijfers met betrekking tot de stiptheid van de P-trein 8306 voor de periode tussen maandag 5 januari 2009 en vrijdag 30 oktober 2009.

1. In die periode had de trein bij aankomst in Aarschot:

In dezelfde periode werd deze trein tweemaal afgeschaft (op dinsdag 6 januari – de dag van de bovenleidingbreuk in Leuven door het koude weer - en op 14 september door een defect aan de locomotief).

2. De P-trein 8306 loopt geregeld vertraging op wanneer hij na de bocht van Leuven op de lijn naar Aarschot komt door de snelle opeenvolging daar van een aantal treinen (onder andere ook P-trein 8363 Leuven-Hasselt).

Om de stiptheid van de P-trein 8306 te verbeteren krijgt hij sinds kort voorrang:

De impact van deze nieuwe maatregelen wordt bekeken en geëvalueerd.

3. In het handboek van de treinbegeleider zijn meerdere richtlijnen opgenomen die de treinbegeleiders dienen te respecteren.

Telkens een incident, ongeval of vertraging de normale rit van een trein verstoort, worden de reizigers zo snel mogelijk ingelicht en op de hoogte gehouden over de aard van de feiten, hun gevolgen en de vooruitzichten.

Zolang de trein niet aanzet tijdens de vertrekprocedure, dient de treinbegeleider toezicht te houden vanuit de laatste openstaande deur. Op dat moment kan de boordchef geen aankondigingen doen.

Het is ook mogelijk dat aankondigingen niet worden gehoord door de klant. Dit kan meerdere oorzaken hebben, zoals bijvoorbeeld een technisch defect aan het materieel. Elke onregelmatigheid in dit verband wordt onderzocht en indien nodig worden de nodige maatregelen genomen.