Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-5795

van Hugo Vandenberghe (CD&V) d.d. 7 december 2009

aan de minister van Ambtenarenzaken en Overheidsbedrijven

NMBS - Branden - Gebouwen en infrastructuur - Aantallen oorzaken en gevolgen

Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
brand
officiële statistiek

Chronologie

7/12/2009Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 8/1/2010)
24/3/2010Antwoord

Herindiening van : schriftelijke vraag 4-4456

Vraag nr. 4-5795 d.d. 7 december 2009 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Een korte, maar hevige brand in het seinhuis aan het station van Herentals heeft begin augustus 2009 heel het Kempense treinverkeer lamgelegd. De brandweer kreeg het vuur relatief snel onder controle, maar de hinder voor de treinreizigers was enorm.

Infrabel vreest zelfs dat het treinverkeer in en rond Herentals de dagen nadien nog moeizaam zal verlopen.

Graag had ik een antwoord gekregen op de volgende vragen:

1. Hoeveel branden vallen er de voorbije tien jaar te noteren in gebouwen of aan infrastructuur van de NMBS? Graag had ik een uitsplitsing per jaartal bekomen?

2. Welke waren de voornaamste oorzaken van deze branden?

3. Hoeveel van deze branden bezorgden daadwerkelijk hinder aan het treinverkeer?

4. Op welke manier werden de reizigers geïnformeerd over de mogelijke hinder van deze branden?

5. Waren er bij deze branden dodelijke slachtoffers te betreuren?

Antwoord ontvangen op 24 maart 2010 :

1 tot 3. De gegevens in verband met de branden aan gebouwen van de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS)-Groep tijdens de laatste 10 jaar die een weerslag hadden op het treinverkeer zijn als volgt:

Datum/

Plaats

Feiten

29 mei 2000

Jemelle

brand in hoogspanningscabine

2 oktober 2000

Muizen

doorgebrande brandschakelaar in seinhuis

13 juli 2001

Liège-Guillemins

brandalarm gevolgd door evacuatie van het seinhuis

26 augustus 2001

Landen

brand in onderstation

3 mei 2002

Schaarbeek Vorming/


brand in relaiszaal

26 augustus 2002

Leuven

brand in tractieonderstation

28 januari 2003

Brussel-Noord

brandstichting in NMBS-gebouw

04/09/03

Jette – Ternat

brand in sectioneringspost

9 augustus2004

Kapellen – Kalmthout

brand in overwegkeet

27 januari 2005

Lokeren – Sint-Niklaas

brand in overwegkeet

30 oktober 2005

Knokke

brand in seinonderstation en relaiszaal

7 augustus 2006

Halle/Hal

brand in tractieonderstation

12/08/06

Brussel-Zuid/Bruxelles Midi

brand in tractieonderstation

8 maart 2007

Brussel-Noord en –Zuid

brand in voedingspost bovenleiding

24 maart 2008

Antwerpen-Centraal

brand in stationsgebouw

14 mei 2008

Brussel-Noord

brand in seinkast

09/18/08

Nivelles

brand in seinhuis

30 maart 2009

Kinkempois

brand in tractieonderstation

5 juni 2009

Jette – Ternat

brand in voedingskeet seininrichting

4 augustus 2009

Herentals

brand in stationsgebouw

De onderzoeken naar de oorzaken zijn nog niet afgesloten.

4. Specifiek voor de brand in Herentals werd er continu geactualiseerde communicatie en informatie in real time verstrekt aan de media (TV, radio, kranten) door de persdienst van Infrabel. De reizigers werden geïnformeerd via onder andere de omroepinstallaties, schermen, speciale affiches en de website van railtime. Op 18 september 2009 kregen +/- 10 000 reizigers een ontbijtpakket en een brief met excuses van Infrabel.

Begin oktober 2008 werd een nieuwe dienst opgericht binnen Infrabel die een aantal projecten uitwerkte of reeds realiseerde :

Een nieuw automatisch visueel en auditief aankondigingssysteem (PIDAAS).

Herziening van de kwaliteit van de aankondigingen. Controle op het terrein door een privéfirma vanaf 2010 (mystery shopping).

Aangepaste opleiding van de speakers met onder meer gebruik van twee digitale taallabo’s en coaching,

Nieuwe lay-out voor de affiches werfinfo en de gele affiches sinds 14 juni 2009. Nieuwe schermen met meer informatie (bijvoorbeeld . vertragingen).

Pilootproject voor de modernisatie van de stopplaatsen.

Lancering van de vierde versie van de site www.railtime.be in september 2009 met nieuwe functionaliteiten. De consultatie via GSM met internetconnectie is reeds mogelijk sinds april 2009.

5. Er vielen nooit dodelijke slachtoffers te betreuren.