Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-5555

van Paul Wille (Open Vld) d.d. 7 december 2009

aan de minister van Pensioenen en Grote Steden

Roma-bevolking - Integratieproblemen - Schoolverzuim - Overleg en maatregelen

Roma
schoolplicht
aantal schoolgaanden
voortijdige schoolverlating
buitenlandse staatsburger
nomadenleven
officiële statistiek
sociale integratie
Nederland

Chronologie

7/12/2009Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 8/1/2010)
23/3/2010Antwoord

Herindiening van : schriftelijke vraag 4-3162

Vraag nr. 4-5555 d.d. 7 december 2009 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

In Nederland kwam men tot de conclusie dat Roma-kinderen niet naar de middelbare school gaan. Ook kinderen uit deze groep die basisonderwijs volgen, verzuimen volop en kampen daardoor met hopeloze leerachterstanden bij onze Noorderburen.

Een aantal gemeentes zijn het zat. Zo is er de gemeente Nieuwegein, die zonder resultaat vijf miljoen euro spendeerde aan de Roma's. Het gemeentebestuur heeft een speciale leerplichtambtenaar voor de Roma's aangesteld en overweegt ouders, die zich niet aan de leerplicht houden, uit de ouderlijke macht te ontzetten. In Amsterdam zijn er gelijkaardige initiatieven om de Roma's bij de les te houden. Daar treedt men niet straffend op, maar tracht men via leerplichtassistenten de druk op de ouders op te voeren. Uit cijfers in Nederland blijkt dat vanaf twaalf jaar quasi geen enkele Roma nog naar school gaat. Bovendien worden de meisjes vanaf veertien of vijftien jaar uitgehuwd, ondanks het feit dat ze graag naar school zouden blijven gaan.

Dit verzuim heeft voor de Roma-kinderen bijzondere nefaste gevolgen voor hun maatschappelijke integratie.

Gezien het voorgaande kader kreeg ik graag een antwoord op de volgende vragen :

1. Hoeveel ingeschreven, geregistreerde Roma's telt Vlaanderen ?

2. Heeft de geachte minister degelijke schattingen over de populatie Roma's die in Vlaanderen wonen ?

3. Waar wonen de grootste gemeenschappen Roma's ?

4. Hoe komt het dat Roma's traditioneel tot de moeilijkst te integreren groepen behoort ?

5. Is zij op de hoogte van het probleem van schoolverzuim bij deze groep ? Zo ja, vindt zij dit geen ernstige ingreep op de fundamentele integratie van jongeren ? Zo nee, is zij van plan om het verzuim bij de Roma's nader te bekijken en eventueel concrete beleidsmaatregelen hiertegenover te stellen ?

6. Welke bevolkingsgroepen, migrantengroepen hebben het vaakst te maken met schoolverzuim ? Is zij akkoord dat deze groepen ook het vaakst, het minst geďntegreerd zijn ?

7. Welke zijn de belangrijkste redenen voor dit schoolverzuim bij de Roma's ?

8. Welke andere redenen komen systematisch terug bij andere bevolkingsgroepen ?

9. Welke maatregelen kan zij nemen tegen de structurele tegenwerking van de families tegen integratie via de schoolcarričre ? Is een samenwerking met de gemeenschapsministers rond deze problematiek een geschikte piste ? Is er al een dergelijke samenwerking ?

10. Welke invloed heeft de traditie van uithuwelijking op de integratie ?

11. Bij welke bevolkingsgroepen speelt deze uithuwelijking een belangrijke rol ? Hoeveel jonge meisjes vallen uit het onderwijs, en zien hun kansen op integratie aanzienlijk verminderen door uithuwelijking ? Mocht zij hier geen cijfers over hebben, is zij van plan om dit te onderzoeken en hierop een beleid te baseren ?

Antwoord ontvangen op 23 maart 2010 :

In antwoord op uw vraag, deel ik u mee dat de inhoud ervan onder de uitsluitende bevoegdheid valt van mijn collega, de heer Philippe Courard, Staatssecretaris voor Maatschappelijke Integratie en Armoedebestrijding, die deze aangelegenheid onder zijn bevoegdheid heeft.