Webwinkels - Online-verkoop - Overtredingen consumentenregels
teleshopping
internetsite
elektronische handel
bescherming van de consument
handelsregelingen
10/11/2009 | Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 10/12/2009) |
25/11/2009 | Dossier gesloten |
Heringediend als : schriftelijke vraag 4-5902
In een recente Europese studie over online-shopping zijn toch wel verbijsterende feiten aan het licht gekomen. Zo zouden meer dan de helft van de elektronicawinkels op internet de consumentenregels overtreden. Basisregels die specifiek werden opgesteld om de consument te beschermen bij het online aankopen van producten, iets wat mijn inziens noodzakelijk is in dit virtuele internationale kader.
Bij het onderzoek kwamen verschillende problemen aan het licht, de voornaamste betreffen verkeerde informatie betreffende het recht op teruggave-herstelling-vervanging, het niet vermelden van contactgegevens, misleidende prijs (prijsvermelding zonder de verzendingskosten, gratis leveringen worden toch aangerekend, …), etc.
Voor het onderzoek werd beroep gedaan op de nationale overheidsinstanties. Ook de Belgische Overheidsdienst Economie zou zijn medewerking hebben verleend. Op zich is het goed dat elke nationale overheid de webwinkels die zijn geregistreerd op zijn grondgebied goed controleert om misbruiken te voorkomen.
Graag zou ik van de Minister een antwoord krijgen op onderstaande vragen:
- Is de Minister op de hoogte van de resultaten in de Europese studie van de webwinkels?
- Welke conclusies trekt de Minister uit deze studie?
- Heeft de Minister suggesties om de bestaande consumentenregels met betrekking tot webshoppen in de toekomst aan te passen of te verbeteren?
- Is het correct dat de Belgische Overheidsdienst Economie zijn medewerking verleende om het Belgische luik van het onderzoek te verrichten? Wat waren de conclusies hiervan?
- Worden deze winkels ook in de toekomst verder opgevolgd?
- Hoeveel Belgen worden jaarlijks het slachtoffer van misbruiken bij online-aankopen of hoeveel landgenoten dienen jaarlijks een klacht in na een online-aankoop?
- Zal de Minister in de toekomst verdere stappen nemen om de bestaande consumentenregels beter te laten respecteren door de webwinkels?