Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-4940

van Dirk Claes (CD&V) d.d. 4 november 2009

aan de minister van Binnenlandse Zaken

Onaangekondigde flitscontroles - Camouflageborden - Oorzaak van gevaarlijke verkeerssituaties

opnameapparaat
politiecontrole
verkeersveiligheid
snelheidsvoorschriften
verkeerscontrole
autoweg

Chronologie

4/11/2009Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 4/12/2009)
25/11/2009Dossier gesloten

Heringediend als : schriftelijke vraag 4-6046

Vraag nr. 4-4940 d.d. 4 november 2009 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

De voorganger van de geachte minister op Binnenlandse Zaken, Guido De Padt, erkende het gevaar van onaangekondigde flitscontroles op de autosnelweg. Ze leiden vaak tot plotse remreacties van verraste chauffeurs, met alle gevolgen voor de achterliggers. Wegens dit gevaar werden er op enkele verkeerspunten proeftesten met camouflagepanelenuitgevoerd . Achter deze panelen waren de flitswagens niet langer zichtbaar voor de automobilisten.

Recent werden er op de E19-autosnelweg Antwerpen–Brussel wegenwerken uitgevoerd. Bij deze werken werd een betonnen stootrand aangebracht zodat de politie geen controles meer kan uitvoeren achter het geplaatste camouflagebord.

1.Is de geachte minister zich bewust van het gevaar van onaangekondigde flitscontroles op de weg?

2.Is zij bereid om maatregelen te nemen om het gevaar bij onaangekondigde flitscontroles te minimaliseren? Welke maatregelen zal zij nemen?

3.Is zij op de hoogte van het feit dat de camouflageborden op de E19-autosnelweg Antwerpen–Brussel niet langer kunnen worden gebruikt? Worden er alternatieven voorzien?

4.Zijn er reeds resultaten bekend van het proefproject met de camouflageborden? Zijn er plannen om het gebruik van camouflageborden uit te breiden? Waar zullen die borden worden geplaatst?