Defecte identiteitskaart - Weigering van vliegtuigmaatschappij om het vliegtuig te betreden - Legitimiteit
identiteitsbewijs
elektronisch onderdeel
veiligheid van het luchtverkeer
4/11/2009 | Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 4/12/2009) |
25/11/2009 | Dossier gesloten |
Heringediend als : schriftelijke vraag 4-6044
Een familie uit het Brusselse heeft deze zomer grote vakantieproblemen ervaren toen de zestienjarige zoon van de familie niet op het vliegtuig naar Turkije werd toegelaten. De reden van deze weigering was de identiteitskaart die een scheurtje vertoonde, de chip was echter volledig intact en bevond zich op de correcte plaats in de id kaart.
De bediende van luchtvaartmaatschappij Flightcare weigerde toegang te verlenen tot het vliegtuig richting Turkije. Het Turkse consulaat gaf nochtans blijkbaar aan dat het de elektronische chip als identiteitsbewijs erkent .
1.Heeft de geachte minister verdere informatie omtrent dit dossier, dat ook in de media werd kenbaar gemaakt?
2.Kunnen vliegtuigmaatschappijen zomaar passagiers weigeren wanneer de identiteitskaart een scheur vertoont, maar de elektronische chip wel volledig intact is?
3.Leggen vliegtuigmaatschappijen zelf bijkomende criteria op inzake het identiteitsbewijs van meereizende passagiers? Kan dit wettelijk?
4.Gelden er naargelang het land van bestemming andere criteria met betrekking tot de identiteitsvereisten?
5.Is de minister op de hoogte van gelijkaardige incidenten (aantallen, vliegtuigmaatschappij, luchthaven, land van bestemming)?
6.Is zij van plan bijkomende richtlijnen uit te vaardigen met betrekking tot de bovenstaande problematiek?