Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-4803

van Paul Wille (Open Vld) d.d. 22 oktober 2009

aan de eerste minister, belast met de Coördinatie van het Migratie- en asielbeleid

Belgische luchtvaartmaartschappijen - Incidenten veroorzaakt door dronken passagiers - Aantallen - Controle

luchtvervoer
veiligheid van het luchtverkeer
geweld
alcoholisme
reizigersvervoer

Chronologie

22/10/2009Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 27/11/2009)
12/11/2009Antwoord

Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-4804

Vraag nr. 4-4803 d.d. 22 oktober 2009 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Recent zorgde een dronken passagier aan boord van een vlucht van Schotland naar Turkije voor zoveel heibel dat de piloot besliste om rechtsomkeer te maken. De dronken man joeg iedereen schrik aan en viel roekeloos andere passagiers lastig. Volgens de politie zorgde hij voor zoveel overlast dat het boordpersoneel besloot om de piloot in te lichten.

De piloot koos het zekere voor het onzekere en maakte rechtsomkeer. Hij vond dat de passagiers in gevaar waren en vloog terug naar Glasgow.

Ook de Belgische luchtvaartmaatschappijen maken dergelijke incidenten die een piloot verplichten ingrijpende maatregelen te nemen. Het gaat daarbij niet altijd over dronken passagiers, ook zijn er vaak incidenten met illegalen die het land worden uitgezet. Vaak roeren andere passagiers zich rond de wijze waarop de illegalen het land worden gezet, of de illegaal tracht de terugkeer te bemoeilijken. Ook botsingen met vogels en verdachte pakjes zorgen voor dergelijke terugvluchten.

Gezien het korte voorgaande kader, volgende vragen:

1. Hoeveel incidenten waren er in 2007, 2008 en voorlopig in 2009 op vluchten van Belgische luchtvaartmaatschappijen?

2. Kan de geachte staatssecretaris ook duiden welke type incidenten dit waren in 2007, 2008 en voorlopig voor 2009 en het aantal per type geven volgens jaartal?

3. Welke maatregelen nemen de Belgische luchtvaartmaatschappijen om dronkenschap te vermijden? Is hij akkoord dat de controle op dronkenschap op vluchten van Belgisch luchtvaartmaatschappijen te wensen overlaat? Welke beleidsmaatregelen stelt hij hier tegenover?

4. Welke maatregelen nemen de Belgische luchtvaartmaatschappijen om de uitwijzing van illegalen zo vlot mogelijk te maken?

5. Hoe zwaar gaan de straffen voor Belgen die dergelijke incidenten veroorzaken?

Antwoord ontvangen op 12 november 2009 :

Ik verwijs naar het antwoord van de Staatssecretaris voor Mobiliteit aan wie de vraag eveneens gesteld werd.