Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-4701

van Hugo Vandenberghe (CD&V) d.d. 7 oktober 2009

aan de minister van Binnenlandse Zaken

Blusapparaten in de wagen - Verplichting - Aantal controles - Blusopleiding

automobiel
brandbestrijding
automobieluitrusting
verkeersveiligheid

Chronologie

7/10/2009Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 5/11/2009)
24/11/2009Antwoord

Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-4702

Vraag nr. 4-4701 d.d. 7 oktober 2009 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Volgens de directeur van de Provinciale Brandweerschool Oost-Vlaanderen zijn kleine blusapparaten in onze wagens, bij een brand compleet nutteloos. Enkel wie echt een blusopleiding heeft gevolgd, zou volgens hem een beginnende brand onder controle kunnen krijgen met die toestellen. Daarom pleit hij voor een herziening van de wet waarbij men de verplichting afschaft ofwel ervoor zorgt dat de chauffeurs een blusopleiding krijgen.

Graag had ik een antwoord gekregen op de volgende vragen:

1.Welke conclusies trekt u uit de opmerkingen van de directeur van de Provinciale Brandweerschool Oost-Vlaanderen?

2.Acht u het aangewezen de wetgeving aan te passen?

3.Hoeveel wagens werden de voorbije tien jaar gecontroleerd op het al dan niet aanwezig zijn van een brandblusapparaat? Graag had ik een uitsplitsing per jaartal bekomen. Hoeveel van de gecontroleerde voertuigen was niet in orde?

Antwoord ontvangen op 24 november 2009 :

Het geachte lid vindt hieronder het antwoord op zijn vragen.

Antwoord op vraag 1.

De technologische evolutie van de materialen gebruikt voor de bouw van personenwagens is van die aard dat de voertuigen steeds groter en zwaarder worden, dat er minder metalen in verwerkt worden maar meer en meer kunststoffen en elektronica. Dit resulteert inderdaad in het relatief brandbaarder worden en grotere brandbelasting van automobielvoertuigen. Daaruit besluiten dat de door de wet opgelegde poederblussers volkomen onnuttig zijn en dat deze regelgeving moet geschrapt worden is echter te voorbarig, lettend op de aard van de brandhaarden en de relatief lage kostprijs van een blustoestel. Er zijn immers ook getuigenissen van autobestuurders die wel baat hebben gehad bij het gebruik van de aanwezige poederblusser in hun voertuig.

De kleine poederblussers hebben hun nut in het onmiddellijk bestrijden van kleine brandhaarden. Op de openbare weg is het zo dat U in vele gevallen onmiddellijk kan beschikken over een vijftal toestellen van omstaanders. De evolutie van de moderne brandblustoestellen maakt echter wel dat er performantere versies (bijvoorbeeld water-schuimblusssers) in kleiner formaat (twee liter) op de markt komen. In de toekomst is het dus zeker aangewezen dat de sector en de brandweer samen met de Federale Overheidsdienst (FOD) Mobiliteit overleggen om te komen tot een eigentijdse oplossing.

Antwoord op vraag 2.

Deze vraag behoort tot de bevoegdheid van mijn collega van de FOD Mobiliteit.

Antwoord op vraag 3.

Er zijn hieromtrent op het centrale niveau geen politiestatistieken beschikbaar.

Mijn collega van de FOD Mobiliteit kan u wellicht cijfers bezorgen van de technische controle van de voertuigen.