Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-4686

van Anke Van dermeersch (Vlaams Belang) d.d. 6 oktober 2009

aan de staatssecretaris voor Mobiliteit, toegevoegd aan de Eerste minister

Belgocontrol - Luchtverkeersleiders - Werkomstandigheden en personeelstekorten - Kennis van het Engels

Skeyes
luchthaven
arbeidsvoorwaarden
tekort aan arbeidskrachten
luchtverkeersleiding
veiligheid van het luchtverkeer

Chronologie

6/10/2009Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 5/11/2009)
4/11/2009Antwoord

Vraag nr. 4-4686 d.d. 6 oktober 2009 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

De luchtverkeersleiders op Brussels Airport zijn zeer ontevreden over hun werkomstandigheden en maken zich zorgen omtrent de veiligheid op en rond de luchthaven van Zaventem. Volgens de luchtverkeerleiders zijn ze overwerkt doordat de 35-urenweek niet gerespecteerd wordt. Vaak moeten ze langer dan twaalf dagen op een rij werken.

Graag ontving ik een overzicht van de concrete lijst met problemen die de werknemers ondervinden binnen de werking van Belgocontrol.

1. Is het correct dat sinds enkele maanden werknemers die het bedrijf verlaten niet meer vervangen worden wegens besparingen?

2. Hoeveel Franstalige verkeersleiders slaagden in hun proef Engels tijdens het laatste jaar en hoeveel niet?

3. Zijn ook de Waalse luchthavens onderbemand? Hebben alle Waalse luchthavens voldoende personeel om de veiligheid te garanderen?

4. Verkeersleiders die promoveren tot expert zitten niet meer voor het scherm. Is dit correct? Hoe wordt in hun vervanging voor het scherm voorzien?

Antwoord ontvangen op 4 november 2009 :

Belgocontrol beschikt over een behoefteplan ATS voor haar verkeersleiders met een horizon van vijf jaar (2009-2014) opgesteld op basis van de ATCO Manpower Planning richtlijnen van Eurocontrol.

Het behoefteplan ATS houdt rekening met onder meer de in-flow, through-flow en out-flow van verkeersleiders en voorziet in een aanwerving van nieuwe verkeersleiders in 2011 (selectie begin 2010 – werving uiterlijk begin 2011 – start opleiding uiterlijk eind 2011).

1. Het is niet correct dat sinds enkele maanden werknemers die het bedrijf verlaten niet meer vervangen worden wegens besparingen. Het aanwerven van statutair aangestelde verkeersleiders geschiedt overeenkomstig het behoefteplan ATS.

2. In het kader van de recent ingevoerde vergunningsplicht voor verkeersleiders, dienen de verkeerleiders een English Proficiency test (ELPAC-test) af te leggen, i.e. tegen uiterlijk mei 2010. Op heden werd de test afgelegd door vijftig verkeersleiders van de Franstalige taalrol, waarvan negenenveertig slaagden.

3. Belgocontrol voorziet voor al haar exploitaties (ook de Waalse luchthavens) in voldoende personeel, i.e. overeenkomstig haar behoefteplan ATS.

4. Het behoefteplan ATS voorziet in de through-flow van verkeerleiders naar de graad van expert volgens een zorgvuldig geïdentificeerd aantal vacante betrekkingen. Het behoefteplan ATS houdt er rekening mee dat betreffende verkeersleiders niet of nog slechts zeer beperk operationeel zijn en voorziet dus in een vervanging.