Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-4567

van Patrik Vankrunkelsven (Open Vld) d.d. 25 september 2009

aan de staatssecretaris voor Mobiliteit, toegevoegd aan de Eerste minister

Vrachtwagens - Uitstoot - Controles - Cijfers

bedrijfsvoertuig
technische keuring
verbrandingsgas
verontreiniging door auto's

Chronologie

25/9/2009Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 29/10/2009)
28/10/2009Antwoord

Vraag nr. 4-4567 d.d. 25 september 2009 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Vanaf 1 juni 2009 hanteren de autokeuringscentra strengere normen voor de uitlaatgassen van relatief recente personenwagens. Dieselwagens die na 1 juli 2008 in het verkeer zijn gekomen mogen voortaan de helft minder roetdeeltjes uitstoten. De toegelaten coëfficiënt daalt van 3,0 naar 1,5.

Graag had ik van de geachte staatssecretaris een antwoord gekregen op volgende vragen:

1. Hoeveel bedraagt de coëfficiënt voor de uitstoot van vrachtwagens?

2. Hoeveel dieselvrachtwagens worden jaarlijks per provincie negatief beoordeeld op een te hoge uitstoot tijdens de eerste controle, dit sinds de invoering van de controle op de uitstoot? Graag een antwoord in nominale cijfers en in percentage ten opzichte van het totaal aantal gecontroleerde wagens.

3. Voor hoeveel van deze wagens is ook de herkeuring negatief? Graag een antwoord in nominale cijfers en in percentage ten opzichte van het totaal van punt 1.

4. Is hij van plan om op korte termijn de toegelaten coëfficiënt op uitstoot van roetdeeltjes bij dieselvrachtwagens te verlagen?

Antwoord ontvangen op 28 oktober 2009 :

Ik heb de eer het geachte lid het volgende te antwoorden:

1. De Europese richtlijn 96/96/EG legt vanaf 1 januari 1996 de controle van de opaciteit van dieselmotoren op. De richtlijn werd gewijzigd, omwille van de technische vooruitgang voor wat betreft de opaciteitsmeting door de richtlijnen 1999/52/EG en 2003/27/EG.

Hierna vindt u de concrete waarden toegepast door de autokeuringsstations.

Grenswaarden voor dieselmotoren



Voertuig Euro 4 of hogere norm?

Grenswaarde K volgens de richtlijn (m-1)

Fast Pass waarde

K (m-1)

Fast Fail waarde

K (m-1)

JA


1,5

1

3,5

NEE

natuurlijke aanzuiging

2,5

2

4,5


met drukvulling

3

2,5

5



K is de absorptiecoëfficiënt

De betekenis van de termen is als volgt:

Fast Pass Meting: een meting aan de hand van één acceleratie waarbij het voertuig voor de milieukeuring goedgekeurd wordt indien de meting onder de Fast Pass waarde ligt en waarbij verdere metingen overbodig zijn. De Fast Pass meting wordt toegepast bij de spoelacceleraties en de eerste effectieve meting.

Fast Fail Meting: een meting aan de hand van één acceleratie waarbij het voertuig voor de milieukeuring afgekeurd wordt indien de meting boven de Fast Fail waarde ligt en waarbij verdere metingen overbodig zijn. De Fast Fail meting wordt enkel toegepast bij de eerste effectieve meting.

2.&3. De gegevens werden opgevraagd bij de instellingen voor technische keuring doch deze blijken niet op het gevraagde niveau van opsplitsing standaard beschikbaar te zijn.

Voor wat betreft dieselvoertuigen, zowel omvattend de personenauto’s, lichte vrachtauto’s, vrachtauto’s, trekkers als bussen, voldeden in 2008 zo’n 2,4% niet aan de normen qua uitlaatgassen

4. Voor zware voertuigen met dieselmotor is een verlaging van de NOx-uitstoot (stikstofoxide) onder het label van de euro 5 norm de volgende stap.