Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-4446

van Helga Stevens (Onafhankelijke) d.d. 18 september 2009

aan de minister van Binnenlandse Zaken

Noodoproepen - Kwaliteit van de behandeling - Europees rapport - Ontbrekende gegevens voor België

eerste hulp
telefoon
mobiele telefoon
mobiele communicatie

Chronologie

18/9/2009Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 22/10/2009)
25/11/2009Dossier gesloten

Heringediend als : schriftelijke vraag 4-6000

Vraag nr. 4-4446 d.d. 18 september 2009 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Het rapport van de Europese Communications Committee van juli 2009 met als titel "Implementation of the European emergency number 112 - Results of the second data-gathering round (January 2009)" verschaft vergelijkende informatie met betrekking tot de kwaliteit van het behandelen van noodoproepen in de landen van de Europese Unie. Vier aspecten komen in het rapport aan bod:

a. onsuccesvolle oproeppogingen (unsuccessful call attempts);

b. opstartttijd voor de oproep (call set-up time);

c. antwoordtijd op oproepen (response time to emergency calls);

d. oproepen in vreemde talen (calls in foreign languages).

Vreemd genoeg bevat het rapport geen informatie over de Belgische situatie met betrekking tot deze vier aspecten. Nochtans bevat het rapport wel Belgische gegevens wanneer het over andere thema's gaat.

Graag had ik hierover volgende vragen gesteld:

1. Hoe verklaart de geachte minister dat het genoemde rapport geen gegevens bevat betreffende België op het vlak van de kwaliteit van het behandelen van noodoproepen?

2. Kan zij me volgende gegevens verschaffen inzake de kwaliteit van de behandeling van noodoproepen in België:

a. Hoeveel bedraagt het percentage van onsuccesvolle oproeppogingen? Is deze berekening gebaseerd op effectieve metingen (zo ja, gedurende welke periode) of gaat het om een schatting? Kan zij een onderscheid maken tussen oproeppogingen via een vast respectievelijk mobiel toestel?

b. Welke is de gemiddelde opstarttijd voor een noodoproep? Is deze berekening gebaseerd op effectieve metingen (zo ja, gedurende welke periode) of gaat het om een schatting? Kan u onderscheid maken tussen oproepen via een vast respectievelijk mobiel toestel?

c. Hoeveel noodoproepen werden binnen de twintig seconden beantwoord? Wat is de gemiddelde antwoordtijd? Is deze berekening gebaseerd op effectieve metingen (zo ja, gedurende welke periode) of gaat het om een schatting? Kan u onderscheid maken tussen oproepen via een vast respectievelijk mobiel toestel?

d. In welke talen kunnen oproepen naar het Europees noodnummer 112 beantwoord worden? Geldt dit steeds voor alle PSAP's (Public Safety Answering Point)?