Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-4444

van Helga Stevens (Onafhankelijke) d.d. 18 september 2009

aan de minister voor Ondernemen en Vereenvoudigen

Noodoproepsysteem via sms - Gebruikers - Registratie

telefoon
mobiele telefoon
eerste hulp
lichamelijk gehandicapte
mobiele communicatie

Chronologie

18/9/2009Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 22/10/2009)
25/11/2009Dossier gesloten

Heringediend als : schriftelijke vraag 4-5871

Vraag nr. 4-4444 d.d. 18 september 2009 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

In afwachting van het in werking treden van een noodoproepsysteem dat operationeel zal zijn over het gehele Belgische grondgebied, zijn de verantwoordelijken van een aantal lokale politiezones er toe overgegaan om lokale noodoproepsystemen via sms op te starten.

Bijvoorbeeld in Mechelen is dit geval, maar dan met dien verstande dat alleen wie zich vooraf heeft geregistreerd kan gebruik maken van het sms-noodoproepsysteem. Als argument voor deze voorwaarde wordt gesteld dat op die manier de identificatie van de persoon in kwestie in geval van een noodoproep sneller kan gebeuren, wat kostbare tijdswinst kan opleveren.

FEVLADO, de Federatie van Vlaamse Dovenorganisaties, is echter gekant tegen elke vorm van registratie bij de opstart van een - lokaal of nationaal - noodoproepsysteem via sms. De federatie beargumenteert - mijns inziens terecht - dat registratie een overbodige administratieve belasting betekent voor de dove, slechthorende en eventueel andere gebruikers, die de gebruiksvriendelijkheid van een sms-noodoproepsysteem hypothekeert.

In dit kader had ik graag een antwoord gekregen op de volgende vragen:

1. Wat is het standpunt van de geachte minister over de wenselijkheid van registratie? Is hij bereid het standpunt van FEVLADO bij te treden en dit over te maken aan de werkgroep nooddiensten van het Belgisch Instituut voor postdiensten en telecommunicatie (BIPT)?

2. Zal hij de werkgroep nooddiensten van het BIPT erop attenderen om bij het uitwerken van het sms-noodoproepsysteem regelmatig feedback te vragen van de organisaties die doven en slechthorenden vertegenwoordigen? Hoe vaak werd dergelijke feedback de voorbije tijd reeds gevraagd en aan welke organisaties?