Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-4294

van Helga Stevens (Onafhankelijke) d.d. 7 september 2009

aan de vice-eersteminister en minister van Ambtenarenzaken, Overheidsbedrijven en Institutionele Hervormingen

Belastingaangifte - Frankeren van de omslag - Afschaffing

belastingaangifte
belasting van natuurlijke personen
port
postdienst

Chronologie

7/9/2009Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 8/10/2009)
9/11/2009Antwoord

Vraag nr. 4-4294 d.d. 7 september 2009 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

In België is het vandaag nog steeds zo dat mensen die hun belastingsaangifte middels de papieren versie via de post wensen in te dienen, hiertoe de bij het belastingsaangifteformulier bijgeleverde enveloppe zelf moeten frankeren. Omdat de enveloppe in kwestie geen standaardformaat is, dienen deze mensen bovendien het tarief voor een niet -genormaliseerde zending te betalen. In buurland Nederland is het reeds lang zo dat de belastingaangifte niet gefrankeerd dient teruggestuurd te worden. Ik vraag me af waarom dit in België dan wel het geval moet zijn.

Uiteraard, er zijn mogelijkheden om de belastingsaangifte gratis in te dienen, via Tax-on-web of door het indienen bij het plaatselijke taxatiekantoor. Niet iedereen bevindt zich echter in de mogelijkheid om hiervan gebruik te maken. Zonder te willen stigmatiseren denk ik bijvoorbeeld aan de groep van de senioren die niet altijd erg vertrouwd zijn met informaticatoepassingen en wel vaker mobiliteitsproblemen ervaren.

Graag had ik dan ook de volgende vraag gesteld:

1. Is de geachte minister bereid om in overleg met zijn collega bevoegd voor Financiën een initiatief te nemen dat maakt dat papieren belastingaangiftes in de toekomst ongefrankeerd kunnen teruggestuurd worden?

Antwoord ontvangen op 9 november 2009 :

Ik verwijs u door naar de minister van Financiën, de heer Didier Reynders, die bevoegd is in deze materie.