Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-4198

van Ann Somers (Open Vld) d.d. 26 augustus 2009

aan de vice-eersteminister en minister van Werk en Gelijke Kansen, belast met het Migratie- en asielbeleid

De Lijn - Doorverkopen van Shifts - Controle door de arbeidsinspectie

autobus
arbeidsinspectie
fraude
openbaar vervoer
voertuig op rails

Chronologie

26/8/2009Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 24/9/2009)
22/10/2009Antwoord

Vraag nr. 4-4198 d.d. 26 augustus 2009 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

De arbeidsinspectie is bij De Lijn in Gentbrugge gestoten op gesjoemel met diensturen. Sommige chauffeurs nemen tegen betaling extra shifts van collega’s over, die ofwel meer tijd voor hun gezin willen maken of meer kunnen bijverdienen als zelfstandige in bijberoep. De praktijk leidt ertoe dat sommige chauffeurs werkdagen van bijna twintig uur kloppen. Dat is allerminst bevorderlijk voor de veiligheid van de reizigers. De praktijken zouden zich niet beperken tot Gentbrugge. Ook elders, inclusief Wallonië en Brussel, zouden deze wantoestanden voorvallen.

1)Hoeveel inbreuken heeft de arbeidsinspectie bij De Lijn vastgesteld?

2)Welke sanctie kunnen de betrokken buschauffeurs en de chauffeurs die hun shifts hebben doorverkocht aan collega’s oplopen?

3)Welke sanctie kan De Lijn zelf oplopen en op welke wettelijke gronden zal dit gebeuren?

4)

a)Werden elders in de periode 2008 tot nu bij De Lijn, de Waalse TEC en de Brusselse MIVB soortgelijke inbreuken vastgesteld?

b)Zo ja, waar precies en hoeveel inbreuken werden vastgesteld?

5)Hoeveel van deze aangeklaagde personen werden gesanctioneerd?

6)Zal de arbeidsinspectie De Lijn, TEC en MIVB aanporren om een sluitend controlesysteem op poten te zetten zodat de arbeidstijdenwet niet langer meer overschreden wordt?

7)Zullen de controles van de arbeidsinspectie inzake het respecteren van de arbeidstijden naar aanleiding van dit voorval opgevoerd worden?

Antwoord ontvangen op 22 oktober 2009 :

Gelieve hierna het antwoord te willen vinden op de gestelde vragen.

De vragen 1 tot 7 zijn ingegeven door onthullingen van bepaalde onderzoeksjournalisten uit de dagbladpers, gebruik makend van eigen bronnen, los van de beperkte informatie die wettelijk mag vrijgegeven worden door de inspectiedienst “Toezicht op de sociale wetten” van mijn departement Werkgelegenheid, Arbeid en Sociale Overleg (WASO). De details die in sommige persartikelen werden weergegeven zijn uitsluitend voor rekening van de betrokken journalist die aan de basis lag.

Toezicht sociale wetten (TSW) wenst hier geen nadere bijzonderheden over te verstrekken omdat het onderzoek lopende is.

In het algemeen kan benadrukt worden dat de inspectie tegen elke vorm van misbruik met werkuren en loonbetaling streng optreedt, dat de werkgever in principe verantwoordelijk is voor deze feiten en dat de arbeidsreglementering in dergelijke gevallen, zoals in de meeste trouwens, geen penale sancties voorziet voor de werknemers die mogelijks bij inbreuken betrokken zijn, tenzij ze tevens ook een of andere vorm van uitkering onterecht zouden combineren met hun loon

Uiteraard is het doel van de inspectie een rechtzetting te bekomen van onjuiste aangegeven en verloonde werkuren en loon en een aanpassing van loondocumenten waar nodig.

De inspectie zal ook nagaan of een eigen intern controlesysteem van de werkgever afdoende is om dergelijke feiten te voorkomen en waar nodig bepaalde bijsturing adviseren.