Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-3942

van Helga Stevens (Onafhankelijke) d.d. 6 augustus 2009

aan de vice-eersteminister en minister van Ambtenarenzaken, Overheidsbedrijven en Institutionele Hervormingen

Postkantoren en -punten - Toegankelijkheid - Criteria

postdienst
lichamelijk gehandicapte
bejaarde
faciliteiten voor gehandicapten
openbaar gebouw

Chronologie

6/8/2009Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 10/9/2009)
20/10/2009Antwoord

Vraag nr. 4-3942 d.d. 6 augustus 2009 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Uit het antwoord op mijn vraag 4-1169 blijkt dat De Post veel belang hecht aan de toegankelijkheid van haar verkoopnetwerk voor mensen met een beperkte mobiliteit:

° Bij verbouwingswerken in postkantoren verbindt De Post er zich toe om de toegankelijkheid - rekening houdend met stedenbouwkundige voorschriften, bestaande huurcontracten en het kostenplaatje - voor mensen met een beperkte mobiliteit te optimaliseren.

° Bij de selectie van locaties voor postpunten is de makkelijke toegang voor mensen met een handicap één van de gehanteerde criteria.

° Tegen 2011 tenslotte zou 90 % van de verkoopspunten van De Post toegankelijk moeten zijn (cf. antwoord op vraag 4-312).

Deze goede intenties zijn zonder meer positief te noemen, maar ik heb toch enkele bedenkingen bij de gehanteerde toegankelijkheidscriteria. Zo wordt in het antwoord op de al vermelde vraag 4-312 gesteld dat kantoren met een ingang waarbij één trede te overbruggen is, toch als toegankelijk worden beschouwd. Voor een persoon in een rolstoel is één trede echter al te veel: zonder hulp kan hij of zij het kantoor niet in. Bovendien houdt toegankelijkheid veel meer in dan de afwezigheid van tredes: er moeten bijvoorbeeld voldoende brede doorgangen zijn, niet te hoge balies, duidelijke schriftelijke aanduidingen, etc.

Ik verneem ook dat in bijvoorbeeld het postkantoor van Lovendegem een binnen- en buitendeur zo geplaatst zijn dat een rolstoelgebruiker onmogelijk nog naar binnen kan. De kwestie is door de gemeente al herhaalde keren aangekaart bij De Post, maar zonder resultaat. De kostprijs voor de nodige aanpassingswerken kan hier onmogelijk te hoog liggen, zodat ik me afvraag of toegankelijkheid voor De Post echt wel een prioriteit is.

Vandaar mijn vragen:

1. Op welke termijn kunnen in Lovendegem de nodige aanpassingswerken gebeuren zodat het lokale postkantoor toegankelijk wordt?

2. Welke toegankelijkheidscriteria hanteert De Post bij haar toegankelijkheidsbeleid? M.a.w. aan welke voorwaarden moet een verkoopspunt voldoen om als toegankelijk te worden beschouwd?

3. Werkt of werkte De Post bij het uittekenen van haar toegankelijkheidsbeleid en bij het opstellen van de gehanteerde toegankelijkheidscriteria samen met organisaties als Toegankelijkheidsoverleg Vlaanderen of Toegankelijkheidsbureau vzw?

Antwoord ontvangen op 20 oktober 2009 :

  1. Lovendegem is een gehuurd kantoor. Het bedrijf informeert mij dat er noch een klacht noch een aanvraag aangekomen zijn met betrekking tot de toegankelijkheid van dit kantoor. Ik heb De Post gevraagd om deze toestand zo vlug mogelijk te onderzoeken.

  2. De Post past volgende criteria van toegankelijkheid toe : aanwezigheid van een hellend vlak, van een brede toegangsdeur, onthaalruimte met een tafel die lager is dan een loket, zitplaatsen in de publiekzaal, eventuele vervanging van de drempel en, indien nodig, schriftelijke aanduidingen op de gevel. Deze aanpassingen vergen soms het akkoord van de eigenaar van het gebouw of moeten bepaalde technische of administratieve voorschriften naleven.

    In geval De Post een project voor de bouw van een nieuw postkantoor of een grondige renovatie realiseert, past zij de geldende reglementering toe, eigen aan de betrokken regio.

    Conform de bepalingen van de beheersovereenkomst beschouwt De Post de bestaande kantoren als gemakkelijk toegankelijk wanneer er geen hoogteverschil bestaat tussen de straat en de publieksruimte of dat dit hoogteverschil beperkt is tot 1 drempel van maximum 6 centimeter hoogte.

    De Post houdt rekening met de wet van 17 juni 1975 en het koninklijk besluit van 9 mei 1977 (Belgisch Staatsblad (BS) van 8 juni 1977) betreffende de toegang van gehandicapten tot gebouwen toegankelijk voor het publiek.

  3. De Post werkt niet met organisaties zoals vermeld in punt 3 van de vraag maar wel met studiebureaus.