Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-3939

van Helga Stevens (Onafhankelijke) d.d. 6 augustus 2009

aan de vice-eersteminister en minister van Ambtenarenzaken, Overheidsbedrijven en Institutionele Hervormingen

Nationale Maatschappij der Nationale Spoorwegen (NMBS) - Nationale Hoge Raad voor Personen met een handicap - Referentiegesprekspartner - Minder mobiele reizigers

Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
lichamelijk gehandicapte
faciliteiten voor gehandicapten
gehandicapte

Chronologie

6/8/2009Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 10/9/2009)
23/9/2009Antwoord

Vraag nr. 4-3939 d.d. 6 augustus 2009 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Artikel 46 van de beheersovereenkomst 2008-2012 met de NMBS bepaalt dat de Nationale Hoge Raad voor Personen met een handicap de enige gesprekspartner is voor overleg met de

verschillende groeperingen en verenigingen die zich met de problematiek van de minder mobiele reizigers bezig houden.

Graag had ik u in dit verband volgende vragen gesteld:

1. Over welke thema's werd door de NMBS overleg gepleegd met de hoge raad sinds het ingaan van de beheersovereenkomst (1 januari 2008)?

2. Kan u een overzicht geven van de vergaderingen waarop die thema's besproken werden (bij voorkeur opgelijst per thema)?

3. Wat waren telkens - per thema - de resultaten van het overleg?

4. Werden de al dan niet formele aanbevelingen van de hoge raad gevolgd of niet (graag uitgesplitst per overlegd thema)?

Antwoord ontvangen op 23 september 2009 :

Zoals bepaald in het Beheerscontract van de NMBS wordt het toegankelijkheidsbeleid uitgewerkt in samenspraak met de Nationale Hoge Raad voor Personen met een Handicap (NHRPH).

De nieuwe service van bijstand aan personen met beperkte mobiliteit ging van start opregeling die inging op 1 november 2008 1 november 2008. De NMBS verzekert begeleiding aan minder mobiele reizigers in 103 stations verzekert, mits een reservering via het Call Center 24 uur op voorhand. Deze service werd in detail voorgelegd aan en uitvoerig besproken met de NHRPH tijdens de vergaderingen van het overlegcomité op 17 september 2008 en 23 oktober 2008. De NHRPH is op voorhand geïnformeerd over de nieuwe service van de NMBS.

De invoering van de maatregel werd door de NHRPH goed onthaald, met uitzondering van het feit dat personen met beperkte mobiliteit hun bijstand 24 uur vooraf dienen aan te vragen.

De NMBS heeft steeds begrip getoond voor die gevoeligheid, maar kon hiermee echter geen rekening houden, omdat die reserveringstermijn noodzakelijk is om een kwaliteitsvolle dienst te kunnen garanderen.

Ik heb aangedrongen bij de NMBS om dit systeem te evalueren en nog te verbeteren.

De NHRPH had geen opmerkingen over de lijst van de stations. De uitbreiding van de service van de eerste tot de laatste trein, 7 dagen op 7, voor 103 Belgische stations werd positief onthaald. Sinds 15 juni 2009 is deze dienst bovendien uitgebreid naar 113 stations.

De NMBS heeft de NHRPH ook steeds uitvoerig én vooraf bericht over de communicatie die gevoerd zou worden rond de invoering van de nieuwe maatregel. Zo stond de NHRPH - in samenwerking met de NMBS – in voor de verspreiding van de informatie. Aan de NHRPH werd een voorraad folders – waarvan eveneens exemplaren in brailleschrift (in Nederlands, Frans en Duits) – overgemaakt, zodat de NHRPH op haar beurt alle erkende organisaties voor personen met een handicap kon inlichten (via mail of per post).

Deze maatregelen zullen eveneens genomenOp dezelfde wijze zal met de NHRPH samengewerkt worden worden om de internetsite van de NMBS aan te passen voor slechtzienden aan de normen van Anysurfer, en dit tegen eind december 2009.

De affiches betreffende deze service werden verdeeld in de stations. Ook werden 2 animatiefilms en 2 audiospots gemaakt die de procedure van de dienstverlening voor personen met beperkte mobiliteit (PBM) uitleggen. Deze zijn beschikbaar op www.nmbs.be.

Een CD met deze films en audiospots werd opgestuurd naar NHRPH. Deze animatiefilms kaderen in het verlengde van de hoffelijkheidscampagne die elk jaar in oktober op nationaal niveau plaatsvindt.

In aanwezigheid van de NHRPH, heeft de NMBS eveneens een demonstratie gegeven van een mobiele trap voor rolstoelen die rolstoelgebruikers toegang kan verlenen tot het perron, ook in stations waar dit anders niet mogelijk of zeer moeilijk zou zijn.

De NMBS heeft op 22 januari 2009 en 12 februari 2009 ook deelgenomen aan de werkgroep bijeenkomsten georganiseerd dooter voorbereiding van der het Interministerieëleel conferentie “Welzijn, Sport en Gezin – deel personen met een handicap”mité, met als doel de mobiliteit van gehandicapte personen, in al zijn aspecten te verbeteren. Het gaat om verbeteringen vanaf het vertrekpunt tot het aankomstpunt, voor alle types van handicap en intermodaliteit van het transport. Deze samenkomsten zijn regelmatig gehouden van februari 2009 tot mei 2009.

De NMBS is ervan overtuigd dat de NHRPH heeft via mijn kabinetsmedewerkers meegedeeld dat ze de samenwerking met de NMBS als positief heeft ervaren, zij het dan wel met voorbehoud voor de 24-uren-regel.