Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-3937

van Helga Stevens (Onafhankelijke) d.d. 6 augustus 2009

aan de vice-eersteminister en minister van Ambtenarenzaken, Overheidsbedrijven en Institutionele Hervormingen

Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) - Informatiefolders - Blinden en slechtzienden

Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
lichamelijk gehandicapte
faciliteiten voor gehandicapten

Chronologie

6/8/2009Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 10/9/2009)
29/9/2009Antwoord

Vraag nr. 4-3937 d.d. 6 augustus 2009 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Ten behoeve van de reizigers met beperkte mobiliteit heeft de NMBS een informatiebrochure uitgegeven met de titel 'Dienstverlening aan personen met beperkte mobiliteit'. Het verheugde me vast te stellen dat deze folder ook beschikbaar is in een versie aangepast aan de noden van slechtzienden en in een brailleversie voor blinden.

Jammer vind ik echter dat deze beide aangepaste versies enkel via internet beschikbaar zijn, terwijl de standaardversie algemeen in de stations wordt verdeeld. De versie voor slechtzienden is enkel te downloaden op de NMBS-website en de brailleversie kan alleen via e-mail aangevraagd worden. Ik vind het niet kunnen dat mensen voor wie informatieverschaffing zo al moeilijker is, op deze wijze een tweede keer worden benadeeld ten opzichte van het brede publiek.

Graag had ik u in dit verband volgende vragen gesteld:

1. Wanneer toegankelijkheid van de dienstverlening voor de NMBS echt een prioriteit is, zou de NMBS dan niet eventueel kunnen overwegen om de aangepaste infofolders op eenvoudig, eventueel voorafgaand, verzoek te verstrekken via de stations?

2. Bent u bereid de NMBS hierop attent te maken en te vragen dat het beleid ter zake bijgestuurd wordt?

Antwoord ontvangen op 29 september 2009 :

In de beheerscontracten 2008-2012 tussen de Staat en de drie overheidsbedrijven NMBS-Holding, NMBS en Infrabel, werd veel aandacht besteed aan de toegankelijkheid van stations, stopplaatsen en treinen.

Het beheerscontract met de NMBS voorziet eveneens in een verbetering van de bijstand aan personen die minder mobiel zijn.

Deze bijstand wordt aangeboden van de eerste tot de laatste trein, zeven dagen op zeven in 113 Belgische stations. De NMBS besteedt ook bijzondere aandacht aan het leveren van een kwaliteitsdienst die ervoor zorgt dat mensen met beperkte mobiliteit in alle veiligheid met de trein kunnen reizen.

Het aantal aanvragen tot bijstand via haar callcenter voor personen met beperkte mobiliteit neemt voortdurend toe.

Ik heb aangedrongen bij de NMBS om dit systeem te evalueren en nog te verbeteren.

De NMBS heeft de brochures in verband met de dienstverlening aan personen met beperkte mobiliteit in braille uitgegeven in een beperkte oplage van 570 exemplaren (250 in het Frans, 250 in het Nederlands en 70 in het Duits)

Om deze beperkte voorraad zo goed mogelijk te beheren, heeft de NMBS er voor gekozen om ze niet in de stations ter beschikking te stellen, maar heeft de voorkeur gegeven aan twee meer gerichte verdeelkanalen:

Bovendien laten deze twee kanalen toe om de brochures in Braille snel en rechtstreeks ter beschikking te stellen en zonder dat de blinde of slechtziende persoon zich naar het station moet begeven.

Op de site www.nmbs.be is er ook een versie in klassiek formaat beschikbaar en een versie in groot formaat speciaal voor slechtzienden (karakter Arial 18).

Bovendien heeft de NMBS de informatie uitgebreid met twee animatiefilms en twee audiospots die te vinden zijn op haar site www.nmbs.be en waarin haar dienst bijstand aan personen met beperkte mobiliteit wordt voorgesteld.

De NMBS blijft zich inspannen om ervoor te zorgen dat de informatie bij de betrokken personen terechtkomt in het formaat dat hen het beste past zonder dat ze zich ervoor moeten verplaatsen.