Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) - Rollend materieel - Pannes - Investeringsbudgetten
Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
voertuig op rails
reizigersvervoer
6/8/2009 | Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 10/9/2009) |
8/10/2009 | Antwoord |
Ten gevolge van de groei van het aantal reizigers wordt het treinmaterieel bij de NMBS intensiever gebruikt. Helaas verhoogt dit ook de kans op materiaalpannes en verkleint het de mogelijkheid om vervangingsmaterieel in te zetten. Intussen werden investeringsbudgetten vrijgemaakt om nieuw treinmaterieel aan te schaffen en oud materieel te renoveren.
A. Ik kreeg graag een antwoord op de volgende vragen voor de periode 2005-eerste semester 2009, telkens opgesplitst per jaar:
1) Hoeveel materiaalpannes hebben zich bij de NMBS voorgedaan?
2) Hoeveel keer kon er niet worden voorzien in vervangingsmaterieel?
3) Welke lijnen kregen te kampen met het hoogst aantal materiaalpannes?
B.
1) Welke budgetten zijn er in de periode 2007-2011 jaarlijks voorzien voor
a) de aankoop van nieuw treinmaterieel?
b) de renovatie van bestaand oud treinmaterieel?
2) Hoeveel van het nieuw aangekochte, resp. gerenoveerde treinmaterieel is er bestemd voor
a) spoorlijnen die hoofdzakelijk in Vlaanderen gesitueerd zijn?
b) spoorlijnen die hoofdzakelijk in Wallonië gesitueerd zijn?
c) spoorlijnen die ook in Brussel passeren?
d) spoorlijnen die ook in Antwerpen passeren?
e) spoorlijnen die ook in Luik passeren?
1. Overzicht van het aantal materieelpannes waarbij een reizigerstrein meer dan twee minuten vertraging opliep. De evolutie van 2005 tot en met 2009 is als volgt :
2005 |
2006 |
2007 |
2008 |
2009 (1e semester) |
13 989 |
13 665 |
14 409 |
13 220 |
7 249 |
2 en 3. Wat betreft het aantal keer dat geen reservematerieel kon worden voorzien ten gevolge van een panne zijn geen correcte gegevens beschikbaar. Dit geldt ook voor de spreiding per lijn van het aantal pannes.
1. De volgende tabel geeft de budgetten (in 1 000 euro) voor zowel de aankoop van nieuw materieel als voor de renovatie van oud materieel in de periode van 2007 tot 2011 :
X 1000 euro |
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
2011 |
Aankoop nieuw materieel |
146 281 |
200 885 |
281 784 |
271 399 |
227 379 |
Renovatie oud materieel |
36 527 |
26 313 |
56 821 |
68 862 |
78 854 |
2. Het grootste deel van het reizigersverkeer vanuit Vlaanderen of Wallonië is gericht op Brussel. Het nieuwe reizigersmaterieel wordt dan ook ingezet op verbindingen naar en via Brussel. Zo wordt bijvoorbeeld op de verbinding Antwerpen-Charleroi of Oostende-Eupen hetzelfde materieel gebruikt in Vlaanderen, Brussel en Wallonië. Het is daarom onmogelijk een spreiding per regio te geven van het nieuwe of gerenoveerde treinmaterieel. Het inzetten van nieuw materieel gebeurt steeds op basis van het aantal reizigers en van technische en operationele factoren.