Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-3803

van Ann Somers (Open Vld) d.d. 9 juli 2009

aan de vice-eersteminister en minister van Ambtenarenzaken, Overheidsbedrijven en Institutionele Hervormingen

Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) - Vertragingen - Vergoedingen voor de reizigers - Aantallen

Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
reizigersvervoer
reizigerstarief
rechten van passagiers

Chronologie

9/7/2009Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 14/8/2009)
9/9/2009Antwoord

Vraag nr. 4-3803 d.d. 9 juli 2009 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Sinds 1 september 2006 werd bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) een vergoedingsregeling ingevoerd voor reizigers die het slachtoffer worden veelvuldige of lange vertragingen. Wie af te rekenen heeft met vertragingen, kan een vraag tot vergoeding indienen bij de klantendienst van de NMBS. Enerzijds zijn er de frequente vertragingen van minstens 15 minuten op dezelfde lijn, anderzijds de eenmalige vertragingen van tenminste 120 minuten.

1. Hoeveel aanvragen tot vergoeding ontving de NMBS sinds de invoering van de regeling jaarlijks:

a) wegens eenmalige vertragingen van tenminste 120 minuten?

b) wegens frequente vertragingen van minstens 15 minuten?

2. Hoeveel van deze aanvragen tot vergoeding werden effectief gevolgd door de uitbetaling van een vergoeding (cijfers opgedeeld per jaar sinds de invoering van de maatregel):

a) wegens eenmalige vertragingen van tenminste 120 minuten?

b) wegens frequente vertragingen van minstens 15 minuten?

3. Hoeveel heeft de NMBS sinds de invoering van de maatregel jaarlijks effectief uitbetaald aan vergoedingen:

a) wegens eenmalige vertragingen van tenminste 120 minuten?

b) wegens frequente vertragingen van minstens 15 minuten?

4. Op welke spoorlijnen deden de frequente vertragingen van minstens 15 minuten zich het meest voor? Graag gegevens opgedeeld per jaar sinds de invoering van de maatregel.

5. Welke concrete gevolgen heeft de NMBS hieraan gegeven via een bijsturing van de dienstregeling? Graag gegevens opgedeeld per jaar en per lijn waar de problemen zich het meest frequent hebben voorgedaan.

6. Werd de vergoedingsregeling intussen al geëvalueerd?

a) Zo ja, wanneer, door wie en welke waren de conclusies?

b) Zo neen, waarom niet en wanneer zal dat gebeuren?

7. Beschikt de NMBS over aanduidingen dat een aanpassing van de vergoedingsregeling noodzakelijk is?

Antwoord ontvangen op 9 september 2009 :

Van 1 september 2006 tot 31 augustus 2008 gaf de Nationale Maatschappij van Belgische Spoorwegen (NMBS) een compensatie voor herhaaldelijke vertragingen (minimum 25) van minstens 15 minuten op dezelfde lijn en voor eenmalige vertragingen van minstens 120 minuten. Deze regeling staat beschreven in artikel 47 van het 3e beheerscontract.

Sinds 1 september 2008 wordt een nieuw compensatiesysteem toegepast. Wanneer de klant ofwel minimum 20 vertragingen van minstens 15 minuten, ofwel minimum 10 vertragingen van minstens 30 minuten oploopt, heeft hij/zij recht op compensatie. Ook eenmalige vertragingen van minstens 60 minuten worden vergoed. Deze regeling staat beschreven in artikel 33 van het 4e beheerscontract.

1a, 2a en 3a

System/système

periode

behandelde
aanvragen/

demandes

traitées

comp.
toegekend/

comp.

accordées

comp. geweigerd/

comp. refusées

Bedrag/montant

 

 



#

%

Totaal/total

Gemiddeld/

moyenne

art. 47 3e BC/CG

2006 (okt/oct-dec)

404

276

128

32%

772,25

2,80


2007

1373

982

391

28%

3249,60

€ 3,31


2008 (jan-sep)

1369

1119

250

18%

3430,95

€ 3,07

art. 33 4e BC/CG

2008 (okt/oct-dec)

2970

2499

471

16%

10827,30

€ 4,33


2009 (jan-juni/juin)

8164

6995

1169

14%

29549,20

€ 4,22

1b, 2b en 3b

Systeem/système

periode

behandelde
aanvragen/

demandes

traitées

comp.
toegekend/

comp.

accordées

comp. Geweigerd/

comp. refusées

Bedrag/montant





#

%

Total/total

Gemiddeld/

moyenne

art. 47 3e BC/CG


(01/09/06 - 28/02/07)

789

495

294

37,3%

6.383,17

12,90



(01/03/07 - 31/08/07)

217

139

78

35,9%

€ 1.710,90

€ 12,31



(01/09/07 - 29/02/08)

508

357

151

29,7%

€ 5.078,90

€ 14,23



(01/03/08 - 31/08/08)

333

294

39

11,7%

€ 4.085,70

€ 13,90

art. 33 4e BC/CG


(vanaf/à partir du 01/09/08 tot/jusqu’à 30/06/09)

573

519

54

9,4%

€ 25.660,40

€ 49,44

  1. Gedurende de beschouwde periode kwamen frequente vertragingen van minstens 15 minuten het meest voor (in volgorde van belangrijkheid) op volgende lijnen :

Hierna de stiptheidspercentages, bij aankomst in Brussel. Het betreft hier jaarcijfers, behalve voor het jaar 2009 waarvoor het stiptheidcijfer van het eerste semester wordt gegeven.

LIJN/LIGNE

2006

2007

2008

2009

1e semester/1er semestre

25-27

86,1

85,7

86,3

88,4

124

90,7

87,6

91,3

87,9

36-36C

95,5

93,4

90,9

88,6

Netgemiddelde/

Moyenne réseau

92,0

90,9

91,1

89,7

    5.Om de stiptheid te verbeteren heeft Infrabel een uitgebreid actieplan uitgewerkt dat begin dit jaar nog werd versterkt. Het telt tot nu toe in totaal 133 acties. Eind februari 2009 waren er hiervan 23 volledig afgewerkt en 110 nog bezig of van continue aard. Dit plan werd op 31 maart 2009 aan de minister overgemaakt.

Er werd een werkgroep opgericht om de stiptheid op de lijnen 25-27 te verbeteren. Na grondige analyse werden een aantal maatregelen genomen en sinds 2008 wordt een geleidelijke verbetering vastgesteld. De inspanningen worden onverminderd verder gezet.

Een andere werkgroep houdt zich bezig met het verbeteren van de stiptheid op lijn 36 (Brussel – Leuven – Landen – Liège-Guillemins). Er werden ondertussen al een aantal maatregelen genomen (o.m. enkele aanpassingen aan de dienstregeling sinds 14 juni 2009). Andere zullen worden toegepast vanaf september 2009. Deze maatregelen moeten uiteraard ook hun vruchten afwerpen op de goede doorstroming van het treinverkeer in de Brusselse noordzuidverbinding.

Om de stiptheid op lijn 124 te verbeteren is eveneens een werkgroep actief. Deze houdt zich bezig met de verbetering van de stiptheid van het treinverkeer bij vertrek in Charleroi tijdens de ochtendspits. Er wordt nog onderzocht hoe de keertijd van bepaalde IC-relaties in Charleroi kan verruimd worden.

    6.en 7. De vergoedingsregeling werd geëvalueerd in functie van het 4e beheerscontract. De voorwaarden voor compensatie werden versoepeld vanaf 1 september 2008. Het effect van deze versoepeling blijkt duidelijk uit de cijfers (cf. hierboven).