Analoge flitspalen - Betrouwbaarheid
verkeersveiligheid
opnameapparaat
wegverkeer
snelheidsvoorschriften
verkeerscontrole
politiecontrole
metrologie
20/2/2008 | Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 20/3/2008) |
19/3/2008 | Dossier gesloten |
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-354
Herkwalificatie van : vraag om uitleg 4-75
Heringediend als : schriftelijke vraag 4-608
Onlangs werd er in de pers gesteld dat de snelheidsradars die de politie in ons land gebruikt, niet betrouwbaar zijn. Het zou hier gaan om een slechte werking van de analoge flitspalen. Deze toestellen worden tot nu toe in de meeste gevallen gebruikt.
Dit wordt publiek bijgetreden door de directeur van de Verkeerspolitie Brussel Noord die in de media bevestigt dat zeker 30% van de foto’s, genomen door analoge snelheidsradars, onbetrouwbaar zijn en terzelfder tijd de bevolking oproept om elke keer de foto’s op te vragen wanneer men wordt geflitst. Ook het bedrijf dat de bewuste radars levert, stelt dat dit materiaal niet deugt voor professioneel gebruik.
Deze regering hecht veel belang aan verkeersveiligheid. Net zoals in het Nationaal Veiligheidsplan 2004-2007, zou ook in het komende Nationale Veiligheidsplan 2008-2011 de verkeersveiligheid als prioritair naar voor worden geschoven. De controle door flitspalen draagt bij tot deze verkeersveiligheid. Het is uiteraard van belang dat deze controle correct gebeurt.
Daarom zou ik graag het antwoord krijgen op volgende vragen:
- Is het juist dat 30% van de foto’s van analoge flitspalen onbetrouwbaar zijn?
- Hoeveel analoge, dan wel digitale flitspalen zijn momenteel geplaatst?
- Klopt het dat de FOD Economie recentelijk de toestemming heeft gegeven aan het bedrijf Sirien om digitale radars in te voeren?
-Spoort de federale regering de regionale overheden aan de analoge flitspalen door digitale flitspalen te vervangen?