Buitenlandse studenten - Risicostudenten - Incidenten - Misbruik van visum
buitenlandse student
verblijfsrecht
illegale migratie
toelating van vreemdelingen
Dienst Vreemdelingenzaken
20/2/2009 | Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 26/3/2009) |
14/5/2009 | Antwoord |
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-3033
De inspanningen van de gemeenschapsregeringen om studenten van buiten de Europese Unie (EU) naar Vlaanderen te halen zijn legio. Ze zijn welkom, want ze brengen bij de onderwijsinstellingen geld in het laatje en ze creëren een internationale studieomgeving die enkel maar lovenswaardig is.
In de Nederlandse pers blijkt dat er ginds elk jaar honderden (naar schatting driehonderd) internationale studenten verdwijnen. Hierbij verdwijnen er een pak studenten uit "risicolanden" zoals Nepal en Pakistan. Na een aantal incidenten met buitenlandse studenten, wezen de Nederlandse minister van Binnenlandse Zaken en de minister van Justitie erop dat buitenlandse studenten (zeker uit risicolanden) een risico voor de veiligheid kunnen inhouden. Aangezien de mogelijke veiligheidsrisico's van deze internationale risicostudenten relevant kunnen zijn, volgende vragen :
Heeft de geachte minister weet van veiligheidsincidenten met internationale studenten ?
Heeft hij weet van verdwijningen van internationale studenten in België ? Over hoeveel en welke nationaliteiten gaat het hier ?
Hoeveel aanvragen voor een studentenvisum krijgt hij jaarlijks binnen van internationale studenten ?
Welke (buiten Europa) nationaliteiten vragen deze aan ? Hoeveel studenten per land (buiten Europa) vragen deze aan ?
Zijn er speciale regelingen voor deze aanvragen van een studentenvisum voor "risicolanden" ?
Zo ja, is er sprake van weigering van studenten om veiligheidsredenen ? Hoeveel ?
Welke rol speelt Dienst Vreemdelingenzaken hier in ?
Is hij akkoord dat het studentenvisum gemakkelijk voor misbruik vatbaar is ?
Aan de verschillende aspecten die in de vraag van het achtbare lid worden hernomen, zou ik volgende elementen van antwoord willen geven:
Vraag 1: Heeft de geachte minister weet van veiligheidsincidenten met internationale studenten?
Ik heb geen weet van veiligheidsincidenten met buitenlandse studenten.
Vraag 2: Heeft hij weet van verdwijningen van internationale studenten in België ? Over hoeveel en welke nationaliteiten gaat het hier?
In verband met de verdwijning moet ik u doorverwijzen naar mijn collega Turtelboom, minister voor Migratie en Asiel, en de Dienst Vreemdelingenzaken, bevoegd voor deze materie.
Vraag 3: Hoeveel aanvragen voor een studentenvisum krijgt hij jaarlijks binnen van internationale studenten?
Voor wat betreft de aantallen visa die aangevraagd en afgeven werden aan internationale studenten, geeft de volgende tabel een duidelijk overzicht voor de laatste jaren :
jaar |
aanvraag |
weigering |
% weigering |
Aantal landen |
2005 |
8 035 |
2 038 |
25,4 |
129 |
2006 |
8 109 |
2 140 |
26,4 |
121 |
2007 |
7 908 |
2 036 |
25,7 |
127 |
2008 |
8 531 |
1 848 |
21,6 |
130 |
Vraag 4: Welke (buiten Europa) nationaliteiten vragen deze aan ? Hoeveel studenten per land (buiten Europa) vragen deze aan?
Hierna volgt de lijst van de landen (buiten Europa) en het aantal aangevraagde studentenvisa voor 2008 :
LAND |
AANTAL |
MAROKKO |
1 249 |
KAMEROEN |
1 136 |
VERENIGDE STATEN AMERIKA |
588 |
CHINA |
452 |
TURKIJE |
391 |
CANADA |
264 |
CONGO (Democratische Republiek) |
259 |
ALGERIJE |
253 |
VIETNAM |
190 |
INDIA |
176 |
BRAZILIE |
161 |
RUSSISCHE FEDERATIE |
145 |
THAILAND |
103 |
IRAN |
99 |
MEXICO |
98 |
TUNESIE |
91 |
JAPAN |
91 |
ETHIOPIE |
90 |
NIGERIA |
90 |
COLOMBIA |
89 |
BURUNDI |
80 |
GUINEA |
75 |
RWANDA |
74 |
TAIWAN, PROVINCIE VAN CHINA |
67 |
BENIN |
65 |
SENEGAL |
63 |
EQUATOR |
57 |
LIBANON |
57 |
ISRAEL |
53 |
IVOORKUST |
52 |
BANGLADESH |
52 |
CONGO |
50 |
AUSTRALIE |
49 |
BURKINA FASO |
48 |
KOREA , Republiek - (Zuid-Korea) |
48 |
PAKISTAN |
48 |
Palestina |
48 |
FILIPPIJNEN |
46 |
ZUID AFRIKA |
45 |
VENEZUELA |
44 |
HAITI |
44 |
INDONESIE |
44 |
EGYPTE |
44 |
UGANDA |
42 |
MADAGASCAR |
39 |
MALI |
38 |
OEKRAINE |
37 |
NEPAL |
36 |
CHILI |
36 |
ARGENTINIE |
36 |
NIGER |
35 |
PERU |
35 |
TANZANIA, VERENIGDE REPUBLIEK |
34 |
KENIA |
34 |
BOLIVIA |
28 |
TOGO |
26 |
HONG-KONG |
25 |
GHANA |
24 |
GABON |
23 |
JORDANIE |
20 |
MOLDAVIE |
19 |
OEZBEKISTAN |
18 |
NIEUW ZEELAND |
17 |
ZIMBABWE |
14 |
SINGAPORE |
13 |
ZAMBIA |
12 |
CAMBODJA |
12 |
KAZAKSTAN |
11 |
KIRGIZIE |
11 |
PARAGUAY |
11 |
GEORGIE |
10 |
LIBIE |
9 |
AZERBEIDJAN |
9 |
CUBA |
9 |
COSTA-RICA |
8 |
GAMBIA |
8 |
MALEISIE |
8 |
MAURITIUS |
7 |
SURIMAME |
7 |
IRAK |
7 |
EL SALVADOR |
6 |
HONDURAS |
6 |
DOMINIKAANSE REPUBLIEK |
5 |
COMOREN |
5 |
ANGOLA |
5 |
SRI LANKA |
5 |
TSJAAD |
5 |
URUGUAY |
5 |
PANAMA |
5 |
MAURITANIE |
4 |
MOZAMBIQUE |
4 |
MALAWI |
4 |
ERYTHREA |
4 |
GUATEMALA |
4 |
JAMAICA |
4 |
CENTRAAL AFRIKAANSE REPUBLIEK |
3 |
ARMENIE |
3 |
MONGOLIE |
3 |
SOEDAN |
3 |
SAOUDI ARABIE |
2 |
SEYCHELLEN |
2 |
SIERRA LEONE |
2 |
Politiek vluchteling |
2 |
MYANMAR |
2 |
NICARAGUA |
2 |
DJIBOUTI |
2 |
KAAPVERDISCHE EILANDEN |
2 |
MACAU |
2 |
LAOS |
1 |
FIJI |
1 |
GUYANA |
1 |
BAHREIN |
1 |
NAMIBIE |
1 |
Vaderlandsloos |
1 |
TURKMENISTAN |
1 |
TADJIKISTAN |
1 |
TRINIDAD EN TOBAGO |
1 |
Vraag 5: Zijn er speciale regelingen voor deze aanvragen van een studentenvisum voor "risicolanden"?
Een van de risicolanden was China. In 2007 werd samen met de bevoegde diensten van de drie Gemeenschappen een screening ingevoerd voor Chinese studenten in samenwerking met de Duitse ambassade, die reeds een dergelijke procedure hanteert (APS-certificaat). Deze screening omvat een eerste controle van het curriculum dat de student heeft gevolgd en de bezochte school. Dit moet toelaten na te gaan of de student wel een niveau van onderwijs heeft genoten dat toegang geeft tot het hoger en universitair onderwijs. Dan zal de student nog een interview ondergaan waarbij gepeild wordt naar zijn talenkennis en algemene vorming. Hierbij gaat men na of de student zelf de nodige garanties biedt om zijn studies tot een goed einde te brengen. Het is evident dat een student die geen van de landstalen machtig is, noch het Engels, en bovendien niet beschikt over de nodige kennis, ook niet met goed gevolg de lessen en cursussen zal kunnen volgen.
Bovendien, dank zij hun kennis van het land, zijn de diplomatieke en consulaire posten het best geplaatst om een eerste evaluatie van het dossier te doen en om het risico van bepaalde dossiers in te schatten. Risicovolle en dubieuze dossiers moeten steeds voorgelegd worden aan de bevoegde diensten van de Dienst Vreemdelingenzaken (DVZ), die, als bevoegde dienst in deze materie, uiteindelijk de beslissing neemt.
Vraag 6: Zo ja, is er sprake van weigering van studenten om veiligheidsredenen ? Hoeveel?
Misschien is het hier opportuun om nog eens de aandacht te vestigen van het achtbare lid op het feit dat de bevoegdheid inzake toegang tot het grondgebied, verblijf, vestiging en verwijdering van vreemdelingen in België tot de Federale Overheidsdienst (FOD) Binnenlandse Zaken (Dienst Vreemdelingenzaken) behoort en NIET tot de Federale Overheidsdienst Buitenlandse Zaken.
Alleen de Dienst Vreemdelingenzaken kan een weigering uitspreken.
De statistieken ter beschikking van de dienst Visa, laten ons niet toe hierover specifieke cijfers te geven.
Vraag 7: Welke rol speelt Dienst Vreemdelingenzaken hier in?
Dit is een vraag die best beantwoord wordt door deze specifieke dienst.
Vraag 8: Is hij akkoord dat het studentenvisum gemakkelijk voor misbruik vatbaar is?
Alles wordt in het werk gesteld om misbruiken en oneigenlijk gebruik te vermijden of minstens te minimaliseren. Artikel 58 van de wet van 15 december 1980, stelt betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en verwijdering van vreemdelingen, dat :
Quote :
Wanneer de aanvraag tot het bekomen van de machtiging om langer dan drie maanden in het Rijk te verblijven bij een Belgische diplomatieke of consulaire post ingediend wordt door een vreemdeling (die in België wenst te studeren in het hoger onderwijs of er een voorbereidend jaar tot hoger onderwijs wenst te volgen) moet die machtiging toegekend worden indien de betrokkene zich niet bevindt in een der (in artikel 3, eerste lid, 5° tot 8°), bedoelde gevallen en indien hij de hiernavolgende documenten overlegt :
1° een attest afgegeven door een onderwijsinstelling overeenkomstig artikel 59 ;
2° het bewijs dat hij voldoende middelen van bestaan bezit ;
3° een geneeskundig getuigschrift waaruit blijkt dat hij niet aangetast is door een der in bijlage bij deze wet opgesomde ziekten of gebreken;
4° een getuigschrift waaruit blijkt dat de betrokkene niet veroordeeld is geweest wegens misdaden of wanbedrijven van gemeen recht, wanneer hij ouder is dan 21 jaar.
Unquote
De hoge weigeringsgraad duidt niet alleen op de nauwe samenwerking tussen DVZ en mijn diensten, maar ook op de goede controles van onze diplomatieke en consulaire posten die onvolledige, onduidelijke en onvoldoende gestoffeerde dossiers, of dossiers die tegenstrijdige gegevens bevatten te identificeren. Waardoor het dossier, met de nodige aan- en opmerkingen aan de bevoegde diensten van DVZ voorgelegd worden, die dan, op hun beurt, na grondige analyse het dossier al dan niet verwerpen en het aangevraagde visum weigeren indien nodig.