Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-3023

van Geert Lambert (Onafhankelijke) d.d. 20 februari 2009

aan de minister van Binnenlandse Zaken

Handvest van Verona - Rechten van personen met een handicap in geval van rampen - Uitvoering

internationaal handvest
gehandicapte
rechten van het individu
ramp door menselijk toedoen
natuurramp
hulp aan getroffenen
eerste hulp

Chronologie

20/2/2009Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 26/3/2009)
25/3/2009Antwoord

Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-3024

Vraag nr. 4-3023 d.d. 20 februari 2009 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Het op 9 november 2007 ondertekende Handvest van Verona is een verklaring met beginselen inzake de rechten van personen met een handicap in geval van rampen. De doelstelling ervan is een basis te vormen voor universele aandacht voor alle activiteiten die nodig zijn om de veiligheid van personen met een handicap in risico-situaties te garanderen.

Ik vernam dan ook graag van de geachte minister welke maatregelen hij heeft genomen om de tenuitvoerlegging van de beginselen van het Handvest van Verona te bevorderen.

Antwoord ontvangen op 25 maart 2009 :

De collectiviteiten die instaan voor personen met een handicap beschikken normalerwijze over een intern noodplan. Dit interne noodplan is een document dat opgesteld wordt door een instelling in het kader van risicoactiviteiten, met de bedoeling om de nefaste gevolgen van een gebeurtenis of een noodsituatie zo veel mogelijk te beperken. Bovendien biedt het de overheid een eerste instrument in de bestrijding van en de bescherming tegen gevaren, alsook voor de eerste hulp, door het op punt stellen van de aangepaste materiële en organisatorische noodmaatregelen. Het intern noodplan voorziet hoofdzakelijk twee grote types situaties:

- situaties die zich beperken tot de instelling zelf

- situaties die een impact hebben of kunnen hebben buiten de instelling.

Ook met de kwetsbare bevolkingsgroepen (bejaarden, ziekenhuizen, mindervaliden, ...) wordt rekening gehouden door de lokale overheden in het kader van de risicoanalyse en de noodplanningszones. Overeenkomstig het koninklijk besluit van 16 februari 2006 betreffende de nood- en interventieplannen, moeten de lokale overheden immers de risico’s op hun grondgebied, alsook de specifieke risico’s en aandachtspunten in de planningszone identificeren, waaronder de instellingen die instaan voor personen met een handicap. De methode varieert naargelang de overheid, maar in het algemeen worden deze instanties inderdaad geïdentificeerd en geïnventariseerd. Daarenboven worden middelen voorzien die niet behoren tot de instelling en die nodig zijn om de nodige beschermingsmaatregelen te treffen in noodsituaties. Deze stap kan uitgevoerd worden binnen de veiligheidscel op het vlak van de noodplanning en, in geval van een noodsituatie, kan deze geconcretiseerd worden binnen het coördinatiecomité en in de operationele commandopost, met behulp van discipline 2 voor het medische aspect en van discipline 4 voor de logistieke ondersteuning.

Verder kan ik u meedelen dat een project inzake de alarmering in noodsituaties van personen met een auditieve handicap, meerbepaald via sms, zich op dit moment in een operationele testfase bevindt. De technische capaciteit is reeds aanwezig en de nodige systemen zijn geïnstalleerd. Weldra beginnen de testen op basis van een databank bestaande uit proefpersonen, waarna de databank stelselmatig zal worden uitgebreid en het beheer ervan verder op punt zal worden gesteld.