Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-2452

van Helga Stevens (Onafhankelijke) d.d. 12 januari 2009

aan de vice-eersteminister en minister van Ambtenarenzaken, Overheidsbedrijven en Institutionele Hervormingen

NMBS - Toegankelijkheidsbeleid - Belangenorganisaties van personen met een handicap - Inspraak

Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
spoorwegstation
lichamelijk gehandicapte
faciliteiten voor gehandicapten

Chronologie

12/1/2009Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 12/2/2009)
2/2/2009Antwoord

Herindiening van : schriftelijke vraag 4-2092

Vraag nr. 4-2452 d.d. 12 januari 2009 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Sinds 1 november 2008 is voor personen met een beperkte mobiliteit, waaronder heel wat mensen met een handicap, een nieuwe regeling van kracht indien zij zich met de trein wensen te verplaatsen : wanneer deze mensen zichzelf van de nodige begeleiding willen verzekeren, dienen ze minstens 24 uur op voorhand hun reis te reserveren. De NMBS-verantwoordelijke in het call center beoordeelt of de aanvraag wordt goed- of afgekeurd.

Graag had ik geweten of er bij het tot stand komen van de nieuwe regeling inspraak is geweest vanwege de belangenorganisaties van/voor personen met een handicap, op welke manier deze inspraak is georganiseerd, en of er effectief rekening is gehouden met de adviezen van deze organisaties. Vandaar dat ik graag een antwoord op de onderstaande vragen had verkregen :

1. Welke belangenorganisaties van/voor personen met een handicap zijn door de NMBS gecontacteerd bij de het tot stand komen van de nieuwe regeling ?

2. Op welke manier verliepen de contacten tussen de NMBS en deze organisaties ? Graag een gedetailleerd verslag hiervan (data van eventuele vergaderingen, van briefwisseling ter zake, ...).

3. Welke concrete adviezen/bezorgdheden hebben deze organisaties overgemaakt aan de NMBS ?

4. Met welke adviezen/bezorgheden heeft de NMBS effectief rekening gehouden bij het vormgeven van de nieuwe regeling ?

5. Met welke adviezen/bezorgheden heeft de NMBS geen rekening gehouden bij het uitwerken van de nieuwe regeling ?

Antwoord ontvangen op 2 februari 2009 :

  1. Overeenkomstig het beheerscontract van de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) wordt het toegankelijkheidsbeleid uitgewerkt in samenspraak met de Nationale Hoge Raad voor personen met een handicap (NHRPH). De NHRPH is hierin de enige erkende gesprekspartner.

  2. tot 5. De nieuwe regeling die inging op 1 november 2008 werd in detail voorgelegd en uitvoerig besproken met de NHRPH tijdens de vergaderingen van het overlegcomité op 17 september 2008 en 23 oktober 2008. De invoering van de maatregel tot uitbreiding van de bijstand aan personen met beperkte mobiliteit van de eerste tot de laatste trein, zeven dagen op zeven, voor honderd en drie Belgische stations werd door de NHRPH goed onthaald, met uitzondering van het feit dat bijstand 24 uur vooraf dient aangevraagd te worden. De NMBS heeft steeds begrip getoond voor die gevoeligheid, maar kon hiermee geen rekening houden, aangezien die reserveringstermijn noodzakelijk is om een kwaliteitsvolle dienst te kunnen garanderen.

    De NMBS heeft de NHRPH ook steeds uitvoerig én vooraf bericht over de communicatie die gevoerd zou worden rond de invoering van de nieuwe maatregel. Zo stond de NHRPH – in samenwerking met de NMBS deels in voor de verspreiding van de informatie. Aan de NHRPH werd een voorraad folders waarvan eveneens exemplaren in brailleschrift overgemaakt, zodat de NHRPH op haar beurt alle erkende organisaties voor personen met een handicap kon inlichten (via e-mail of per post).

    De NMBS is ervan overtuigd dat de NHRPH de samenwerking in dit dossier als positief heeft ervaren.