Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-2444

van Filip Anthuenis (Open Vld) d.d. 12 januari 2009

aan de vice-eersteminister en minister van Ambtenarenzaken, Overheidsbedrijven en Institutionele Hervormingen

NMBS - Hoge snelheidslijn richting Amsterdam - Levering nieuwe treinstellen - Vertraging

Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
spoorwegnet
voertuig op rails
levering
snelvervoer

Chronologie

12/1/2009Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 12/2/2009)
2/2/2009Antwoord

Herindiening van : schriftelijke vraag 4-1930

Vraag nr. 4-2444 d.d. 12 januari 2009 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Al twee jaar geleden, na de opening van de spoortunnel onder Antwerpen Centraal station, werd aangekondigd dat de huidige Beneluxtrein zou vervangen worden door modernere en snellere “conventionele” treinstellen. Tot vandaag is dat niet gebeurd.

1.Welke is de oorzaak van deze vertraging en hoe ziet de nieuwe timing voor de levering eruit?

2.Er wordt gezegd dat de vertraging vooral te wijten is aan de leverancier van de treinstellen. Bij welke firma werd dit materieel besteld? Via welke procedure?

3.Gaat het hier om dezelfde firma die jaren vertraging heeft opgelopen met de levering van de dubbeldeksstellen en de conformiteit van de dubbeldeksstuurcabines?

4.Zijn er schadevergoedingen voorzien voor deze laattijdige leveringen? Zo ja voor welke bedragen?

Antwoord ontvangen op 2 februari 2009 :

  1. De homologatie van het veiligheidssysteem Europeran Rail Traffic Management System (ERTMS) heeft vertraging. De Nationale maatschappij van Buurtspoorwegen (NMBS) wil eerst deze procedure afwachten alvorens zich uit te laten over de nieuwe timing van de levering van deze treinen en dringt bij de leverancier aan op een zo spoedig mogelijke levering om te trachten de doelstelling van de commerciële uitbating in december 2009 alsnog te halen.

  2. Dit materieel werd besteld bij Ansaldobreda via de onderhandelings­procedure met voorafgaande bekendmaking.

  3. Neen.

  4. Een boete van 103 460 euro per treinstel en per kalenderdag is voorzien met een begrenzing tot 4 138.400 euro per treinstel.