Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-2440

van Helga Stevens (Onafhankelijke) d.d. 12 januari 2009

aan de vice-eersteminister en minister van Ambtenarenzaken, Overheidsbedrijven en Institutionele Hervormingen

NMBS - Onbemande stations - Vandalisme - Kosten

Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
spoorwegstation
vandalisme
officiële statistiek
geografische spreiding

Chronologie

12/1/2009Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 12/2/2009)
18/3/2009Antwoord

Herindiening van : schriftelijke vraag 4-1828

Vraag nr. 4-2440 d.d. 12 januari 2009 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

De afgelopen dagen was het onbemande spoorwegstation van Drongen voor de zoveelste keer het slachtoffer van vernielingen door vandalen. Graag had ik u dan ook de volgende vragen gesteld over de kostprijs voor de NMBS en/of voor Infrabel van dergelijke vernielingen :

Hoeveel onbemande stations waren de afgelopen vijf jaar het slachtoffer van vandalisme (van 2003 tot en met 2007, cijfers graag per jaar, per provincie, en per station) ? Graag kreeg ik ook informatie over hoe vaak het betreffende station slachtoffer was van vandalisme.

Hoeveel onbemande stations zijn er (cijfers graag per provincie) ?

Welke sommen heeft de NMBS/Infrabel de laatste vijf jaar uitgegeven aan het herstellen van vernielingen door vandalen aan de voornoemde stations (bedragen graag per jaar en per provincie) ?

Welke sommen heeft de NMBS/Infrabel de voorbije vijf jaar uitgegeven aan herstellingen van vernielingen door vandalen aan het station van Drongen ?

Welke initiatieven onderneemt of plant de NMBS en/of Infrabel om het aantal dergelijke vernielingen te doen afnemen, in het bijzonder met betrekking tot eventuele risicostations ?

Antwoord ontvangen op 18 maart 2009 :

  1. Voor de jaren 2003, 2004 en 2005 zijn geen gegevens beschikbaar over het aantal onbemande stations waar vandalisme gepleegd werd. Bijgevolg is het niet mogelijk U te melden hoeveel onbemande stations de afgelopen vijf jaar het slachtoffer waren van vandalisme.

  2. De onbewaakte stopplaats Drongen was voor de periode van 2006 tot 2008 9 maal het slachtoffer van vandalisme:

De wachtzaal werd van 15 mei 2006 tot 2 oktober 2006 afgesloten voor reizigers omwille van toenemend vandalisme.

Provincie

Hoog risico

Laag risico

Antwerpen

6

24

Brussel

8

10

Henegouwen

23

39

Limburg

3

6

Luik

19

25

Luxemburg

3

12

Namen

4

34

Oost-Vlaanderen

14

33

Vlaams-Brabant

12

33

Waals-Brabant

8

9

West-Vlaanderen

3

9

Eindtotaal

103

234

  1. Er zijn 337 onbewaakte stopplaatsen. Infrabel is verantwoordelijk voor de netheid en het onderhoud van deze onbewaakte stopplaatsen.

  2. en 5. De uitgaven van Infrabel voor herstellingen aan de stopplaatsen worden niet bepaald per stopplaats. De herstellingen gebeuren tijdens de meer algemene activiteit van onderhoud, en vormen geen afzonderlijke kostenrekening.

  1. Om het aanbrengen van graffiti en ander vandalisme tegen te gaan, werden deze stopplaatsen ingedeeld in “hoog risico” en “laag risico” naargelang ze al of niet gevoelig zijn voor vernieling en graffiti:

De laatste jaren werd de veiligheidsinrichting zowel bij de Federale Politie sectie Spoorwegpolitie als bij de Corporate Security Service gestaag uitgebreid. Securail, de veiligheidsdienst van NMBS-Holding, is actief zowel in de treinen als in de stations.

Het beheerscontract tussen de Staat en de NMBS-Holding 2008-2012 voorziet in een extra dotatie van tien miljoen euro, specifiek voor het leveren van bijkomende veiligheidsinspanningen door Corporate Security Service. Naast een uitbreiding van het veiligheidsperspectief zal eveneens een mobiele nachtbewaking worden georganiseerd. Deze nachtpatrouilles zullen op het ganse spoorwegnet bijzondere aandacht besteden aan fenomenen zoals metaaldiefstallen, graffiti en vandalisme. Daarnaast worden per fenomeen preventieve acties ondernomen voor de betrokken doelgroepen.