Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-2439

van Helga Stevens (Onafhankelijke) d.d. 12 januari 2009

aan de vice-eersteminister en minister van Ambtenarenzaken, Overheidsbedrijven en Institutionele Hervormingen

NMBS - Stations - Parkings

Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
spoorwegstation
parkeerterrein

Chronologie

12/1/2009Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 12/2/2009)
27/2/2009Antwoord

Herindiening van : schriftelijke vraag 4-1827

Vraag nr. 4-2439 d.d. 12 januari 2009 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Naar aanleiding van de concrete situatie aan het NMBS-station te Drongen wens ik u een algemene vraag voor te leggen. Het NMBS-station te Drongen is een belangrijk en veel gebruikt station dat ook enigszins de druk wegneemt van het Sint-Pietersstation in Gent. Dit is met de huidige werken en de extra verkeersproblemen en parkeerdruk aan het Sint-Pietersstation zeker welkom.

Ik stel echter vast dat de autoparking aan het station in sneltempo te klein wordt. Ik kan me voorstellen dat mede in de context van het toenemende aantal spoorreizigers ook in andere voorstedelijke stations gelijkaardige situaties aan het ontstaan zijn.

Graag had ik dan ook volgende vragen gesteld :

Hoeveel NMBS-stations beschikken over een eigen autoparking ? Wat is de verhouding tot het totaal aantal NMBS-stations ?

Kan de geachte minister me een overzichtslijst te bezorgen van de stations die over een eigen autoparking beschikken, met telkens aanduiding van de capaciteit van de parking in kwestie en van het feit of deze al dan niet betalend is (met opgave van de eventuele tarieven) ?

Heeft de NMBS recentelijk studies laten uitvoeren over de problematiek van het parkeren in de nabijheid van treinstations ? Zo ja, kan zij me deze bezorgen ? Zo neen, acht zij het al dan niet opportuun om een dergelijke studie te laten uitvoeren ?

Wat zijn de krachtlijnen/doelstellingen van het autoparkingbeleid van de NMBS ? Kan zij me doorverwijzen naar meer gedetailleerde informatie ?

Antwoord ontvangen op 27 februari 2009 :

1. Momenteel zijn er 547 stations en stopplaatsen in België. Daarvan beschikken er 490 over een eigen autoparking. Deze parkings kunnen zowel eigendom zijn van NMBS-Holding als van de stad of gemeente of een derde.

In totaal zijn er 381 stations en stopplaatsen die parkings aanbieden waarvan NMBS-Holding eigenaar is: sommige parkings daarvan zijn ingelijfd in de kleine wegenis, andere parkings zijn in erfpacht of in concessie gegeven.

2. In bijlage 1 vindt u een lijst per district van het aantal parkeerplaatsen op 31 december 2007 in de stations waarvan NMBS-Holding eigenaar is.

In bijlage 2 vindt u de huidige tarificatie in de betalende parkings van de NMBS-Groep.

3. In 2006 heeft de NMBS-Holding met behulp van een externe consultant een studie uitgevoerd. Deze studie was opgelegd door het beheerscontract 2005-2007. Op basis van de resultaten heeft de NMBS-Holding haar nieuwe strategie voor de zevenendertig stations opgesteld.

Deze nieuwe parkeerpolitiek is gebaseerd op de volgende vier fundamentele doelstellingen:

- gegarandeerd beschikbare plaatsen voor de treinreizigers;

- gedifferentieerde tarifering naargelang van het type station, de gebruiker en de lokale markt;

- de opbrengsten dekken de operationele kosten;

- geen ontmoediging van het openbaar vervoer.

4. Het objectief is een professioneel beheer in te voeren voor de autoparkings waarvoor een nieuw opgericht parkeerfiliaal B-parkings de verantwoordelijkheid vandaag opneemt binnen de NMBS-Groep (aanvankelijk voor de zevenendertig belangrijkste stations).

In dit kader zullen de parkings uitgerust worden met een toegangscontrolesysteem met slagbomen.

De uitrusting van de parkings is begin dit jaar begonnen.

« De door het geachte lid gevraagde gegevens werden haar rechtstreeks meegedeeld. Gelet op de aard ervan worden zij niet gepubliceerd, maar liggen zij ter inzage bij de griffie van de Senaat. »