Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-2435

van Helga Stevens (Onafhankelijke) d.d. 12 januari 2009

aan de vice-eersteminister en minister van Ambtenarenzaken, Overheidsbedrijven en Institutionele Hervormingen

NMBS - Jaarverslag - Kostprijs

Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
verslag over de werkzaamheden
prijs
kostprijs

Chronologie

12/1/2009Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 12/2/2009)
20/3/2009Antwoord

Herindiening van : schriftelijke vraag 4-1786

Vraag nr. 4-2435 d.d. 12 januari 2009 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Deze week ontving ik via post het jaarverslag 2007, getiteld Groeien in dialoog, van de NMBS. De uitvoering ervan - te omschrijven als een al te luxueuze box met bijgevoegde poster van het Belgische spoorwegennet - verbaasde me en ik was eerlijk gezegd verontwaardigd. Ik ging er immers van uit dat de verantwoordelijken van de NMBS de uitgave van elke euro zorgvuldig overwogen, opdat de toebedeelde overheidsmiddelen zo efficiënt mogelijk zouden besteed worden. Aan de hand van dit jaarverslag krijg ik de indruk dat de NMBS-verantwoordelijken niet altijd de juiste prioriteiten op een rijtje hebben.

Graag had ik de volgende informatie gekregen :

Welke sommen heeft de NMBS tijdens de voorbije vijf jaar (2003-2007) besteed aan de uitgave van haar jaarverslagen ? Graag had ik per jaar het totaal van de gemaakte kosten verkregen, alsook per jaar een uitsplitsing van de gemaakte kosten per post (ontwerp, opmaak, druk, etc.).

Op hoeveel exemplaren werden de jaarverslagen de voorbije vijf jaar (2003-2007) gedrukt ?

Werd het ontwerpen, opmaken en drukken van het jaarverslag de voorbije vijf jaar uitbesteed aan externe firma's ? Zo ja, kreeg ik graag een overzicht van de firma's in kwestie en de nodige informatie over de procedure volgens dewelke ze geselecteerd werden.

Antwoord ontvangen op 20 maart 2009 :

Vóór 2005 was de juridische structuur van de NMBS totaal verschillend van de huidige structuur.

De inhoud van het NMBS-jaarverslag behandelt sinds de versie 2005 overigens niet meer dezelfde onderwerpen als vóór die editie. Het jaarverslag van de huidige NMBS wijdt bijvoorbeeld geen enkel hoofstuk aan de infrastructuur.

De versies 2005 en 2006 van het jaarverslag waren opgevat op basis van de puur wettelijke verplichting om een aantal gegevens over de vennootschap te communiceren. De grafische vormgeving en de lay-out waren minimalistisch en de budgetten bedroegen respectievelijk 30.000 euro voor 3.600 exemplaren en 30.130 euro voor 2.950 exemplaren.

De NMBS heeft in 2007 een enquête betreffende haar imago laten uitvoeren door het bureau IPSOS. Uit die werkzaamheden zijn nuttige elementen naar voren gekomen die geïntegreerd zijn in het institutionele communicatiebeleid van de NMBS.

Zo bleek uit de enquête van IPSOS dat slechts 59 % van de opiniemakers (tegen 70 % van het grote publiek en 79 % van het NMBS-personeel) een positief of zeer positief beeld had van de NMBS. Het was dus noodzakelijk, voor hen een institutionele communicatieactie te lanceren.

Het officiële karakter van het jaarverslag, en de inhoud ervan, maakt dat het een belangrijk document is in termen van communicatie.

Bijgevolg werd besloten een bijzonder accent te leggen op de uitgave 2007.

Dat werd vertaald in:

-de keuze van het centrale thema van het document: de dialoog;

-de inhoud: aan het jaarverslag zelf werden, opdat de lezer de realiteit aangaande de NMBS beter zou bevatten, een netkaart en een boekje « facts & figures » met de belangrijkste cijfergegevens toegevoegd.

Om die verschillende elementen te verzamelen diende in een houder te worden voorzien.

Hoewel de grafische vormgeving van het verslag in partnerschap met een onderaannemer werd ontworpen, gebeurde de redactie ervan intern, alsook de productie (met uitzondering van de houder).

De externe ontwerp- en productiekosten van het jaarverslag belopen 56.453 euro voor 1.370 exemplaren. De verzendingskosten bedragen 4.730 euro en zijn in dit bedrag begrepen. Dat betekent een budget van 41 euro per exemplaar, wat in termen van institutionele communicatieactie een redelijk budget is.

Bovendien werd het aantal exemplaren drastisch beperkt in vergelijking met 2006.

Dat budget vertegenwoordigt 0,8 % van het totale communicatiebudget bij de NMBS.

Het communicatieteam van de NMBS dat aan het jaarverslag werkt, wordt begeleid door een bureau dat met de NMBS een raamcontract heeft voor de externe communicatiecampagnes (commercieel en intitutioneel). Dit bureau werd geselecteerd na een aanbestedingsprocedure die plaatsvond in 2006.