Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-2040

van Helga Stevens (Onafhankelijke) d.d. 18 november 2008

aan de minister van Ambtenarenzaken en Overheidsbedrijven

NMBS - Nachttreinen - Afschaffing van de laatste reguliere nachttrein - Hantering van hoge prijzen

Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
spoorwegnet
vervoer per spoor
spoorwegtarief
internationaal vervoer

Chronologie

18/11/2008Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 18/12/2008)
5/1/2009Dossier gesloten

Heringediend als : schriftelijke vraag 4-2449

Vraag nr. 4-2040 d.d. 18 november 2008 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Na 14 december 2008 zal op het Belgische spoorwegennet geen enkele reguliere nachttrein nog actief zijn. Geen enkele buitenlandse maatschappij kiest er nog voor om een nachttrein over het Belgische spoorwegennet te laten rijden. Buitenlandse maatschappijen - onder meer DB Nachtzug (verbinding Parijs-Berlijn) en TTC (verbinding Bergland Express) - opteren nu liever voor langere trajecten die rond het Belgische grondgebied heen lopen, dan voor een samenwerking met de bedrijven van de NMBS-groep.

De reden hiervoor is - volgens de buitenlandse maatschappijen in kwestie - dat de NMBS en Infrabel al jarenlang een moeilijke houding aannemen ten opzichte van deze buitenlandse maatschappijen. Met name zouden voor tractie, rijpad en stops in stations veel hogere prijzen aangerekend dan in andere landen en bij andere spoorwegmaatschappijen het geval is. Bovendien zou de samenwerking met de NMBS-groep het uitbouwen van een "stabiel product" onmogelijk maken. Het te betreuren resultaat is dat economische activiteit verloren gaat.

Graag had ik hierover volgende vragen gesteld :

Klopt het dat de NMBS op het vlak van tractie aanzienlijk hogere prijzen hanteert dan de spoorwegmaatschappijen in de buurlanden ? Wat is hiervoor de verklaring ? Hoe hoog - of hoeveel hoger - liggen deze prijzen precies ?

Klopt het dat Infrabel voor het huren van een rijpad (tijdsslot op een spoorlijn en stroom bovenleiding) en voor stops in stations aanzienlijk hogere prijzen hanteert dan de spoorwegmaatschappijen in de buurlanden ? Wat is hiervoor de verklaring ? Hoe hoog - of hoeveel hoger - liggen deze prijzen precies ?

Maken de NMBS en Infrabel in hun prijspolitiek op het vlak van tractie, rijpaden en stationstops een onderscheid tussen de nachttreinen in kwestie en bijvoorbeeld vrachtvervoer door, al dan niet buitenlandse, spoorwegmaatschappijen op het Belgische spoorwegennet ? Indien ja, wat is hiervoor de verklaring ?

Rekent Infrabel aan de NMBS dezelfde prijzen aan voor het huren van rijpaden en voor stops in stations als aan andere, al dan niet buitenlandse, spoorwegmaatschappijen ? Waarom wel ? Waarom niet ?

Wat is de reactie van de geachte minister op het feit dat op het vlak van nachttreinen het uitbouwen van een "stabiel product" door buitenlandse spoorwegmaatschappijen niet mogelijk blijkt in samenwerking met de bedrijven van de NMBS-groep ?

Hoeveel inkomsten zullen de NMBS en Infrabel in 2009 derven ten opzichte van 2008 ten gevolge van het verlies van alle reguliere nachttreinen ?

Zouden in haar opinie de NMBS en Infrabel geen actiever beleid moeten voeren om dergelijk treinverkeer aan te trekken, in plaats van het af te stoten zoals nu het geval ? Welk initiatief plant zij in deze eventueel te nemen ?