Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-1787

van Helga Stevens (CD&V N-VA) d.d. 9 oktober 2008

aan de minister van Ambtenarenzaken en Overheidsbedrijven

De Post - Jaarverslag - Kostprijs

postdienst
verslag over de werkzaamheden
prijs
kostprijs

Chronologie

9/10/2008Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 13/11/2008)
9/12/2008Antwoord

Vraag nr. 4-1787 d.d. 9 oktober 2008 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Graag had ik de volgende informatie gekregen :

Welke sommen heeft De Post in de voorbije vijf jaar (2003-2007) besteed aan de uitgave van haar jaarverslagen ? Graag had ik per jaar het totaal van de gemaakte kosten verkregen, alsook per jaar een uitsplitsing van de gemaakte kosten per post (ontwerp, opmaak, druk, etc.).

Op hoeveel exemplaren werden de jaarverslagen de voorbije vijf jaar (2003-2007) gedrukt ?

Werd het ontwerpen, opmaken en drukken van het jaarverslag de voorbije vijf jaar uitbesteed aan externe firma's ? Zo ja, kreeg ik graag een overzicht van de firma's in kwestie en de nodige informatie over de procedure volgens dewelke ze geselecteerd werden.

Antwoord ontvangen op 9 december 2008 :

De Post maakt elk jaar een jaarverslag over de resultaten en activiteiten van het vorige werkjaar. In het jaarverslag is telkens ook het financieel verslag opgenomen.

De kostprijs van het jaarverslag is geëvolueerd van 68 000 euro (2003) naar 56 000 euro (2004), 50 000 euro (2005), 40 000 euro (2006) en 49 000 euro (2007). In dit cijfer is de kostprijs van het drukken en verzenden, die immers intern in de drukkerij van De Post gebeuren, niet opgenomen.

Het jaarverslag wordt ontworpen, geschreven, vertaald, gedrukt, gepubliceerd en verdeeld door De Post zelf. De tussenkomst van het externe agentschap heeft betrekking op de lay-out in de drie talen en de opmaak van het creatief gedeelte (foto’s …), advies inzake het concept, alsook de levering van het “goed voor druk”-materiaal. Enkel voor het verslag over het jaar 2003, werd ook beroep gedaan op een extern agentschap voor de redactie van het verslag. Dit verklaart ook dat de kostprijs voor 2003 hoger is dan in de latere jaren.

In de periode 2003-2007 heeft De Post twee bevragingen van de markt gelanceerd. Na afloop van deze procedure werd beroep gedaan op het agentschap Trait d’Esprit. Onlangs werd een nieuwe bevraging van de markt gelanceerd met het oog op de aanduiding van een agentschap voor de opmaak van het jaarverslag over het jaar 2008.

Het jaarverslag 2007 werd opgemaakt in 4 600 Nederlandse, 4.100 Franse en 400 Engelse exemplaren. In 2003 en 2004 was dit respectievelijk 3 500, 3 000 en 1 500 exemplaren. In 2005 en 2006: 4 600, 4 000 en 500 exemplaren. Het jaarverslag is ook beschikbaar op de website van De Post en voor haar medewerkers op het intranet.