Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-1658

van Geert Lambert (sp.a+Vl.Pro) d.d. 26 september 2008

aan de staatssecretaris voor Mobiliteit, toegevoegd aan de Eerste minister

Luchthaven van Zaventem - Stakingen - Communicatie - Vernietiging van bagage

luchthaven
staking
Brussels Airport Company
privé-bezit

Chronologie

26/9/2008Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 30/10/2008)
23/10/2008Antwoord

Vraag nr. 4-1658 d.d. 26 september 2008 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Tijdens de staking van de vluchtafhandelaars Aviapartner en Flightcare op de luchthaven van Zaventem in augustus 2008 werden passagiers op zoek naar informatie over de toestand van hun vlucht op de website van luchthavenuitbater Brussels Airport doorverwezen naar een betalend 0900-informatienummer.

Graag vernam ik van de geachte Staatssecretaris of er maatregelen zullen getroffen worden om dergelijke informatie bij toekomstige stakingsacties kosteloos te verschaffen aan de reizigers.

Kan hij me tevens meedelen hoeveel reiskoffers er vernietigd werden omdat er zich blijkbaar bederfelijke waren in aanwezig waren ? Kan hij tot slot ook meedelen hoeveel koffers er op vandaag nog steeds niet afgehaald werden?

Antwoord ontvangen op 23 oktober 2008 :

Tijdens de staking van de afhandelaars Flightcare en Aviapartner in de maand augustus 2008, werd door de uitbater van de luchthaven (The Brussels Airport Company), zoals gebruikelijk in dergelijke gevallen, een informatiecentrum geopend voor de passagiers (het Passenger Inquiry Center, PIC). Dit centrum konden de passagiers bereiken via het nummer 02/753 73 00 voor het bekomen van informatie omtrent de situatie. Dit telefoonnummer werd zowel op de website van Brussels Airport geplaatst als verspreid via een persbericht, en aldus werd er ook melding van gemaakt in de radio- en televisiejournaals. Het voornoemde telefoon-nummer is bovendien onderworpen aan de normale gesprekskosten en niet aan de hogere tarieven die gelden voor 0900-nummers.

Het aantal koffers dat vernietigd werd omdat ze bederfbare waren bevatten, is beperkt gebleven. Flightcare heeft drieëntwintig valiezen moeten vernietigen, allemaal afkomstig uit Afrika.

Aviapartner en Flightcare konden alle bagagestukken die vertraging opliepen als gevolg van de stakingsactie inmiddels terugbezorgen aan de eigenaars.