Federale politie - Luchtsteun
politie
helikopter
officiële statistiek
culturele manifestatie
sportmanifestatie
recht tot betogen
openbare orde
vliegtuig
24/9/2008 | Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 23/10/2008) |
24/11/2008 | Antwoord |
Begin september 2008 vierde de federale politie het vijftienjarig bestaan van de luchtsteun.
Momenteel beschikt de federale politie over vijf helikopters en twee vliegtuigen om steun te geven aan de patrouilles op de grond.
Graag had ik een antwoord gekregen op de volgende vragen:
1.Hoeveel aanvragen voor luchtsteun werden de voorbije vijftien jaar ingediend? Hoeveel van deze aanvragen werden geweigerd? Graag had ik een uitsplitsing per jaartal bekomen?
2.Wat was de voornaamste reden van de weigering?
3.Hoeveel aanvragen betreffende ordehandhaving op grote evenementen werden de voorbije vijftien jaar ingediend? Welke evenementen waren dat? Voor welke evenementen werd de luchtsteun geweigerd?
4.Hoeveel ongevallen waren de voorbije vijftien jaar te betreuren. Graag had ik een uitsplitsing per jaartal bekomen.
5.Acht de geachte minister het wenselijk de capaciteit van de luchtsteun uit te breiden door bijvoorbeeld de aankoop van nieuwe toestellen?
Het geacht lid vindt hieronder het antwoord op zijn vragen.
1. Hoeveel aanvragen voor luchtsteun werden de voorbije vijftien jaar ingediend ? Hoeveel van deze aanvragen werden geweigerd ? Graag had ik een uitsplitsing per jaartal bekomen.
Het luchsteundetachement van de Federale Politie (DAFA) werd opgericht in 1993.
Het aantal aanvragen per jaar
Jaar |
Aantal aanvragen |
1994 1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 |
480 750 1 021 967 848 826 820 812 945 797 776 907 837 875 |
De tabel geeft het aantal operationele aanvragen weer en houdt geen rekening met opleiding, training en maintenancevluchten.
Het aantal geweigerde opdrachten is niet bekend, omdat :
de weigering op verschillende niveau’s kan plaatsvinden : het lokale niveau, het niveau van het arrondissement (DirCo), het centrale niveau (DAO), of het uitvoeringsniveau (DAFA).
DAFA schat het percentage weigeringen op haar niveau op 5%.
2. Wat was de voornaamste reden van de weigering ?
De reden tot weigering verschilt volgens het niveau waarop de weigering werd beslist :
het lokale niveau, het niveau van het arrondissement en het centrale niveau weigeren op basis van :
ontbreken van opportuniteit of efficiëntie,
bijvoorbeeld een aanvraag voor een preventieopdracht boven een landelijke zone met zeer beperkte criminaliteit;
ontbreken van doelmatigheid, bijvoorbeeld een aanvraag voor een heli na een hold-up waarbij men noch de vluchtrichting, noch de beschrijving van het vluchtvoertuig kent, of wanneer er te veel tijd is verstreken tussen de hold-up en de aanvraag.
het uitvoeringsniveau weigert in geval :
er geen toestellen beschikbaar zijn;
de meteo (mist, smog, lage bewolking) de inzet niet toelaat.
3. Hoeveel aanvragen betreffende ordehandhaving op grote evenementen werden de voorbije vijftien jaar ingediend ? Welke evenementen waren dat ? Voor welke evenementen werd de luchtsteun geweigerd?
Het aantal aanvragen betreffende de inzet voor ordehandhaving bij grote evenementen werd niet bijgehouden.
Het betreft vooral gebeurtenissen met een grote volkstoeloop. In dergelijke gevallen worden videobeelden “live” doorgestuurd naar de commandoposten.
Gezien deze evenementen meestal vrij lang op voorhand gekend zijn en gezien hun belang voor de openbare orde, wordt een aanvraag zelden geweigerd : indien de meteo het vliegen onmogelijk maakt, wordt de aanvraag punctueel geannuleerd, net voor of tijdens het evenement.
4. Hoeveel ongevallen waren de voorbije vijftien jaar te betreuren ? Graag had ik een uitsplitsing per jaartal bekomen ?
Er werden twee ongevallen betreurd :
in 1997 : ongeval met Cessna op de taxiweg van de luchthaven (twee gewonden);
In 2003 : ongeval bij landing Cessna (twee dodelijke slachtoffers).
5. Acht de geachte minister het wenselijk de capaciteit van de luchtsteun uit te breiden door bijvoorbeeld de aankoop van nieuwe toestellen ?
De drie toestellen die momenteel in dienst zijn, vliegen gemiddeld 550 uren per toestel en per jaar over het ganse nationale grondgebied, voor zowel de lokale (85%) als de federale politie (15%).
De budgettaire middelen zijn wat ze zijn. Veel ruimte zal er voor de komende jaren niet zijn.