Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-1598

van Hugo Vandenberghe (CD&V N-VA) d.d. 17 september 2008

aan de minister voor Ondernemen en Vereenvoudigen

Websites - Verkoop van ringtones - Legaliteit

internetsite
elektronische handel
mobiele telefoon
invoer per lijn
computercriminaliteit
internet
bescherming van de consument
Europese Commissie
handelsregelingen
verkoopvergunning
mobiele communicatie

Chronologie

17/9/2008Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 16/10/2008)
12/12/2008Antwoord

Vraag nr. 4-1598 d.d. 17 september 2008 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Uit een grootschalig onderzoek in opdracht van de Europese Commissie blijkt dat acht op de tien websites waarop je ringtones of afbeeldingen voor je GSM kan downloaden illegaal zijn.

In totaal werden meer dan vijfhonderd sites gecontroleerd. De meest voorkomende inbreuk is het gebrek aan informatie over de kostprijs, zowel over de ringtone zelf als over het downloaden.

Graag had ik van de geachte minister een antwoord gekregen op de volgende vragen :

1.Welke conclusies trekt hij uit het onderzoek uitgevoerd in opdracht van de Europese Commissie ?

2.Acht hij het aangewezen maatregelen te nemen tegen deze illegale sites ?

3.Acht hij het, in overleg met de betrokken actoren, wenselijk maatregelen te nemen om de burgers te wijzen op de mogelijke gevaren verbonden aan het veelvuldig consulteren van deze sites ?

Antwoord ontvangen op 12 december 2008 :

Ik heb de eer het geachte lid het volgende te antwoorden:

1. Elk jaar neemt de Algemene Directie Controle en Bemiddeling van de FOD Economie, KMO, Middenstand en Energie samen met haar Europese ambtsgenoten deel aan de Internet Sweep Days. Gezamenlijk en over eenzelfde thema surfen de deelnemende overheden op het internet op zoek naar websites die weinig respect tonen voor consumentenrechten. In juni 2008 werd, nadat mijn administratie het thema aan de Europese Commissie had voorgesteld, de actie gericht tegen websites waarop men zich kan inschrijven voor diensten via premium-rate sms’en: ringtones, wedstrijden, ontmoetingen, horoscoop… De sector die ringtones aanlevert, trekt hoofdzakelijk minderjarigen aan. Deze denken dat ze een ringtone van eigen keuze bestellen en realiseren zich niet dat ze door deze bestelling een abonnementscontract sluiten waarbij ze regelmatig een vast, soms aanzienlijk, aantal nieuwe ringtones per week ontvangen, waarvan de prijs na elk verzonden en/of ontvangen sms-bericht gedebiteerd wordt, en wel via hun mobiele-telefoonoperator. Tijdens deze sweep day heeft de ADCB van de FOD Economie achtentwintig websites gecontroleerd, waaronder zestien die in een andere Europese lidstaat gevestigd zijn maar hun diensten met name richten op Belgische consumenten. De sector van de ringtones bestaat voornamelijk uit buitenlandse dienstverleners. De in België gevestigde dienstverleners op de markt van de sms-diensten zijn eerder actief in wedstrijden, ontmoetingen, astrologische voorspellingen, en worden nauw in de gaten gehouden door mijn administratie. Van de twaalf gecontroleerde Belgische websites hadden de vastgestelde tekortkomingen geen financiële gevolgen voor de verbruiker die misleid zou zijn geweest. Het ging eerder om onvolledige informatie over de identiteit van de dienstverlener, bijvoorbeeld wanneer het ondernemingsnummer niet was aangeduid. Daar staat tegenover dat de meeste misleidende handelspraktijken vastgesteld werden in hoofde van dienstverleners gevestigd in andere lidstaten van de Europese Unie.

Ten einde de resultaten van elke deelnemende controleautoriteit te vergelijken en de respectieve acties in elk land te superviseren heeft de Europese Commissie een vergadering belegd. Er werd beslist dat voor websites, die door minstens twee lidstaten van onwettigheden verdacht worden, de bevoegde instantie van de lidstaat waar de dienstverlener gevestigd is de overheden van de andere lidstaten inlicht over de onwettigheden die zijzelf heeft vastgesteld en over de maatregelen die zij denkt te nemen. De overheden van de andere lidstaten kunnen de betrokken lidstaat dan inlichten over andere onwettigheden die zij eventueel ontdekt hebben en kunnen dan hun wederzijdse standpunten uitwisselen over de juridische kwalificatie van de aangewreven feiten.

2. Wanneer de ADCB van de FOD Economie een inbreuk constateert op de gedragscode die in België van kracht is in de sector van de betaal-sms’en, dan stelt zij de mobiele-telefoonoperatoren hiervan in kennis zodat deze de voorziene contractuele sancties kunnen treffen: opschorting van het kwestieuze nummer, schadeloosstelling van álle slachtoffers en niet alleen de klagers, het conform maken van de dienst. Overigens, wanneer de dienstverlener ook de vigerende economische regelgeving overtreedt en hij in België gevestigd is, dan beschikt de ADCB van de FOD Economie over de volgende actiemiddelen:

a. De formele waarschuwingsprocedure. De onderzoeker stelt de overtreder in gebreke een eind te stellen aan de inbreuken binnen een termijn die hijzelf oplegt, waarbij hij uitleg geeft over de regelgeving.

b. Wordt aan deze waarschuwing geen gevolg gegeven, dan kan er ofwel een stakingsvordering ingesteld, ofwel een pro-justitia opgemaakt worden.

c. Dit pro-justitia kan vergezeld gaan van een voorstel tot minnelijke schikking die de strafvordering doet vervallen.

d. Bij niet-betaling moet het dossier overgelegd worden aan de procureur des Konings. Strafsancties met een sterk ontradend karakter kunnen opgelegd worden voor inbreuken die het algemene belang het meest schaden, alsook op iedere tekortkoming waarvan bewezen is dat ze te kwader trouw gepleegd werd.

In het geval dat de dienstverlener niet in België gevestigd is, staan de Algemene Directie Controle en Bemiddeling van de FOD Economie volgende actiemiddelen ter beschikking:

a. de controleoverheid van het land van de in een andere EU-lidstaat gevestigde overtreder verzoeken om medewerking via de gemeenschappelijke databank krachtens de EG-verordening 2006/2004 betreffende samenwerking inzake consumenten-bescherming.

b. De informele medewerking vragen van de bevoegde controleoverheid binnen het internationale controlenetwerk voor consumentenbescherming (ICPEN), indien de overtreder gevestigd is in een land buiten de Europese Unie.

Na het optreden van mijn administratie stelt men vast dat de op de Belgische pagina’s van sommige buitenlandse websites verstrekte informatie correct is in vergelijking met die voor de verbruikers in andere landen. Voorbeeld: het aanvaarden van de algemene voorwaarden is niet langer automatisch op voorhand aangevinkt, de kwaliteitslabels waarvoor de dienstverlener niet kan bewijzen dat die wel degelijk zijn toegekend, zijn verwijderd…

3. In het kader van haar opdracht inzake consumentenbescherming organiseert de ADCB van de FOD Economie elk jaar een campagne tegen consumentenbedrog, in het kader van de "Fraud Prevention Month", een internationale actie op touw gezet wordt door het ICPEN.
In 2007 heeft de Belgische campagne meerdere thema's behandeld die voor jonge consumenten belangrijk zijn. Ze had de bedoeling jongeren op een ludieke manier een aantal kritische reflexen aan te leren om zich te wapenen tegen mogelijk bedrog of om te kunnen reageren als ze het slachtoffer zouden worden van een bedenkelijke praktijk. De jongeren konden door middel van drie quizzen hun kennis testen over de mogelijke risico's van elektronische handel. Het betrof meer bepaald het aankopen van sms-diensten, zoals downloaden van ringtones, logo's, horoscopen…; het bieden op veilingsites en aanbiedingen om gemakkelijk geld te verdienen via een (verboden) piramideverkoopsysteem Bijkomende informatie is beschikbaar op de website van de FOD Economie op volgend adres

http://economie.fgov.be/protection_consumer/fraud_prevention/home_nl_002.htm

Overigens zouden de risico’s uit het verleden in de toekomst moeten afnemen aangezien de GOF-richtlijnen recent bijgewerkt werden in de zin dat het ‘double opt-in’ systeem verplicht wordt voor de sms-abonnementsdiensten. Sinds 15 maart 2008 moet de verbruiker dan ook tweemaal bevestigen dat hij zich voor de aangeboden dienst wenst in te schrijven. Dank zij deze nieuwe maatregel kan men zich ervan vergewissen dat de consument wanneer hij zijn bestelling plaatst, er terdege van op de hoogte is dat hij een abonnementscontract aangaat dat het regelmatig versturen en/of ontvangen van betaal-sms’en impliceert. Anderzijds moeten sinds 1 juni 2008 de verkorte nummers met vier cijfers waarmee men zich voor abonnementsdiensten kan inschrijven voortaan verplicht met een 9 beginnen, overeenkomstig het koninklijk besluit van 27 april 2007 betreffende het beheer van de nationale nummeringsruimte en de toekenning en intrekking van gebruiksrechten voor nummers (Belgisch Staatsblad van 28 juni 2007). Ook deze maatregel maakt de consument ervan bewust dat hij een abonnementscontract aangaat wanneer hij een inschrijving stuurt naar dergelijk nummer.