Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-1582

van Paul Wille (Open Vld) d.d. 15 september 2008

aan de vice-eersteminister en minister van Binnenlandse Zaken

Verkeersagressie

lichamelijk geweld
wegverkeer
politie

Chronologie

15/9/2008Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 16/10/2008)
14/10/2008Antwoord

Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1583

Vraag nr. 4-1582 d.d. 15 september 2008 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Nog steeds duiken er bij de regelmaat van de klok berichten op in de media omtrent verkeersagressie. Zo raakte onlangs in Mechelen een man zwaargewond na ernstige agressie vanwege twee motorrijders en dit voor de ogen van de verbijsterde familie. Mensen laten zich blijkbaar makkelijker verleiden tot agressief gedrag omdat er in een drukke verkeerssituatie anonimiteit heerst. Het komt zelden voor dat je in het verkeer iemand ziet rijden die je kent. De persoon, die "bescherming geniet" in zijn voertuig, heeft de neiging te denken dat hij onherkenbaar is. Bijgevolg laat hij zich ook gemakkelijker kennen. Sinds 2004 werden in diverse politiezones meldpunten opgericht om verkeersagressie te melden, onder meer in Sint-Pieters-Leeuw.

Graag kreeg ik een antwoord op de volgende vragen:

1)Kan de geachte minister aangeven hoeveel gevallen van verkeersagressie werden geregistreerd in respectievelijk de jaren 2005, 2006 en 2007 en kunnen deze cijfers worden toegelicht?

2)Kan hij aangeven in hoeveel politiezones een meldpunt werd opgezet om verkeersagressie aan te geven naar het hoger aangehaald voorbeeld? Verdient dit navolging?

3)Kan hij aangeven in hoeverre er bijkomende maatregelen dienen te worden getroffen inzake verkeersagressie en kunnen deze worden toegelicht?

4)Kan hij aangeven hoeveel mensen daadwerkelijk werden vervolgd en veroordeeld voor verkeersagressie en dit respectievelijk voor de jaren 2005, 2006 en 2007? Kunnen deze cijfers worden geduid?

Antwoord ontvangen op 14 oktober 2008 :

Het geachte lid vindt hieronder het antwoord op zijn vraag.

Hoewel er geen specifieke tenlastelegging voor vormen van agressief gedrag in het verkeer bestaat, mag men niet uit het oog verliezen dat zowel het Strafwetboek als de wetten betreffende de politie over het wegverkeer gecoördineerd op 16 maart 1968, de mogelijkheid bieden deze types van inbreuken te beteugelen.

Betreffende verkeersagressie zijn er op het centrale niveau evenwel geen specifieke cijfers beschikbaar.

Voor het overige verwijs ik naar mijn collega's, de minister van Justitie en de staatssecretaris voor Mobiliteit (schriftelijke vraag nr. 4-1583).