Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-1507

van Paul Wille (Open Vld) d.d. 4 september 2008

aan de minister van Ambtenarenzaken en Overheidsbedrijven

Federale overheidsdiensten, programmatorische federale overheidsdiensten en beleidscellen - Inkoopbeleid - E-veilingen

ministerie
veiling
elektronische handel
internet
openbare aanbesteding
overheidscontract
Nederland
aankoop
aankoopvereniging
overheidsopdrachten

Chronologie

4/9/2008Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 9/10/2008)
22/10/2008Antwoord

Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1495
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1496
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1497
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1498
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1499
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1500
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1501
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1502
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1503
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1504
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1505
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1506
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1508
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1509
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1510
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1511
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1512
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1513
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1514
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1515
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1516

Vraag nr. 4-1507 d.d. 4 september 2008 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Een aantal Nederlandse ministeries heeft op 8 december 2004 door gezamenlijk een pakket kantoormaterialen via een elektronische veiling aan te schaffen een besparing gerealiseerd van 44%. Begin 2005 werd in Nederland een pilootproject gestart door de ministeries van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en van algemene Zaken, de Tweede Kamer, de algemene Rekenkamer, het kabinet van de Koningin en de Raad van State om ervaring op te doen met e-veilen in Nederland.

In België is er een eerste inhaalbeweging gaande (Jepp – Aankondiging van overheidsopdrachten via het web), doch we staan nog niet ver. Ik vrees dat de slogan “met professioneel inkopen winnen” bij de overheid te weinig navolging krijgt. Mensen en organisaties worden er nu niet beter van als ze geld besparen. Nochtans ligt er een enorm besparingspotentieel in het efficiënt inkopen. Men heeft nog teveel de neiging om bij grote projecten aan te geven dat verspilling part of the game is. Vijfjaarlijks Europees onderzoek zegt dat overheden zo’n 12% van het aankoopbudget kunnen besparen door professioneler te opereren.

E-veilingen zijn bovendien een goed instrument voor optimale marktwerking. Ook de overheid kan hiervan van profiteren. Nederlands onderzoek toont aan dat slechts 1 op de 20 e-veilingen tegenvalt. Graag verwijs ik naar de Nederlandse expert terzake, professor Arjan Van Weele, die hoogleraar Inkoopmanagement is aan de TU Eindhoven. Hij beweert het volgende omtrent e-veilen: “Technologie blijkt het probleem niet te zijn, wel de organisatie daarachter. In grote organisaties moeten ongelijksoortige afdelingen, zoals research & development, productie, logistiek, administratie, inkoop, als een team gaan samenwerken. Het hiërarchische verschil tussen die afdelingen frustreert het proces en de organisatie achter de e-veiling. Daar zouden overheden van kunnen leren, zeker omdat die vaak ook nogal hiërarchisch opereren. De grootste besparingen worden gerealiseerd in de voorbereiding van de veiling. Een kleiner deel door de veiling zelf doordat deze het marktmechanisme op zeer directe wijze mobiliseert.”.

Een bijkomend voordeel is dat e-veilen alle ondernemingen op hetzelfde niveau plaatst en de kmo’s dus meer kans maken om een contract bij de overheid binnen te halen.

Heden zou e-veilen voor de overheid mogelijk worden gezien recente wetswijzigingen.

Graag kreeg ik een antwoord op de volgende vragen:

1. Plant u binnen de FOD’s, POD’s of beleidscellen die onder uw bevoegdheid vallen, initiatieven om te werken met e-veilen wat betreft het inkoopbeleid voor deze legislatuur? Zo neen, waarom niet? Zo ja, om welke initiatieven zou het gaan?

2. Hoe staat u ten opzichte van de Nederlandse ervaring inzake e-veilen en het enorme besparingspotentieel dat er gerealiseerd kan worden? Kan u uw standpunt toelichten?

3. Kan u de verschillende toepassingsmogelijkheden binnen de FOD’s, POD’s of beleidscellen die onder uw bevoegdheid vallen, inzake efficiënt aankopen via e-veilingen toelichten? Waar meent u dat het e-veilen de grootste besparing kan opleveren?

4. Welke andere methodes gaat u toepassen om te besparen op u aankoopbeleid, gezien de economische situatie?

Antwoord ontvangen op 22 oktober 2008 :

1. De Ministerraad van 28 oktober 2004 heeft het federaal actieplan e-procurement goedgekeurd. In uitvoering van dit actieplan werd midden 2005 een federale e-procurement-roadmap opgesteld. De voorziene planning voor het project en de verwezenlijking ervan komen tegemoet aan de doelstellingen van de Europese Commissie om de overheidsopdrachten tegen begin 2010 te informatiseren.

Deze roadmap stelt de verbeteringsdoelstellingen voor overheidsopdrachten voor, namelijk beter aankopen (minder duur en beter inspelen op de behoefte), de administratie vereenvoudigen en versnellen, de transparantie en de concurrentie verbeteren. Deze doelstellingen worden nagestreefd door de verwezenlijking van verschillende e-procurement applicaties. Ook een applicatie voor elektronische veilingen is hierin vervat.

Momenteel beschikt de federale dienst e-Procurement over de volgende applicaties:

E-Notification :

Is een applicatie om aankondigingen, bestekken en begeleidende documenten bekend te maken. Bedrijven kunnen deze aankondigingen via zoekcriteria terugvinden (in productie sinds juni 2008, voordien werd de applicatie Joint Electronic Public Procurement (JEPP) gebruikt);

E-Tendering :

Is een applicatie om de gunningsprocedure elektronisch te organiseren. Bedrijven kunnen via deze applicatie overgaan tot de elektronische indiening van hun aanvragen tot deelneming (kandidaturen) en/of hun offertes (in productie sinds januari 2008);

E-catalogue :

Is een applicatie om via elektronische catalogi bestellingen te plaatsen (cf. raamcontracten). Deze applicatie is momenteel in pilootfase.

In de nieuwe wet overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten van 15 juni 2006 is al het juridische kader gecreëerd voor de elektronische gunningswijzen. Naast het dynamisch aankoopsysteem omvat dit ook de elektronische veiling. De desbetreffende wetsbepalingen moeten echter nog geoperationaliseerd worden via de nodige uitvoeringsbesluiten. Deze zijn momenteel in voorbereiding.

Parallel met het opstellen van de bedoelde reglementering plant de federale dienst e-Procurement de ontwikkeling van een e-Awarding (applicatie voor evaluatie en gunning) en een e-Auction (applicatie voor elektronische veilingen) in 2009.

Op deze manier zal België beschikken over een volledig e-Procurementsysteem en tegemoet komen aan de doelstelling van de Europese Commissie om de overheidsopdrachten tegen 2010 te informatiseren.

2. Er zijn inderdaad heel wat onderzoeken die wijzen op de Nederlandse ervaring. Echter niet alle veilingen leiden tot uitgesproken besparingen. Bedrijven die weten dat er op het einde van de gunningsprocedure een omgekeerde elektronische veiling zal plaatsvinden (een elektronische veiling waarbij bedrijven onder.andere. de prijs van hun offerte neerwaarts kunnen herzien; een soort omgekeerde eBay dus), zullen meestal niet hun scherpste prijs als initiële offerte indienen. Het besparingspotentieel moet bijgevolg worden gerelativeerd.

3. Er zijn diverse domeinen waarbinnen men gebruik zal kunnen maken van de elektronische veiling. In de praktijk zal de toepassing ervan zich weliswaar beperken tot opdrachten voor courante leveringen en diensten waarbij de prijs het enige gunningscriterium is. Voornamelijk kan hierbij worden gedacht aan opdrachten voor de levering van papier, bepaalde soorten kantoorbenodigdheden, informaticamateriaal, brandstof in bulk, …

Ook in het kader van raamcontracten die worden afgesloten met meerdere leveranciers, kan telkens een elektronische veiling gebeuren bij de effectieve gunning van de bestellingen van de individuele diensten. Hierdoor kunnen uitstekende contractuele voorwaarden worden behaald.

4. De federale dienst e-Procurement is volop bezig met de uitbouw van de verschillende modules van een e-Procurementsysteem. Dit gebeurt in nauw overleg met de federale dienst voor aankoopadvies (ABA) en de (federale dienst voor raamcontracten)FOR. Al deze modules dragen bij tot een efficiënter en doeltreffender aankoopbeleid.