Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-1450

van Paul Wille (Open Vld) d.d. 4 september 2008

aan de staatssecretaris voor Mobiliteit, toegevoegd aan de Eerste minister

Lange en zware vrachtwagen (LZV’s of supertrucks) - Gebruik

bedrijfsvoertuig
mammoetvoertuig
wegverkeer
goederenvervoer
wegvervoer
proef

Chronologie

4/9/2008Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 9/10/2008)
24/9/2008Antwoord

Vraag nr. 4-1450 d.d. 4 september 2008 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

In verschillende Europese landen zoals Nederland, Finland, Zweden en Duitsland wordt er al duchtig geëxperimenteerd met lange en zware vrachtwagens (LZV’s), de zogenaamde supertrucks. In België kwam het gebruik van deze kolossen ook enkele keren ter sprake. Het Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL) pleitte reeds meerdere malen voor het gebruik, en op zijn minst voor experimenten met deze supertrucks.

De resem voordelen zijn ondertussen welbekend; een ruimere laadcapaciteit, een proportioneel lager brandstofverbruik in vergelijking met de klassieke trucks, en dus milieuvriendelijker, een gereduceerd aantal vrachtwagens voor eenzelfde lading, en dus minder belasting van het wegennet, en dus minder filevorming. Daarenboven zou de inzet van deze vrachtwagens alvast een deeloplossing bieden voor het personeelstekort aan chauffeurs.

De voorgaande minister van Mobiliteit was weinig happig naar een praktijkproef gezien de infrastructuur van het Belgische wegennet, met name door problemen bij het draaien van LZV’s.

Graag kreeg ik ruime, actuele en gefundeerde antwoorden op volgende vragen:

1. Heeft de geachte staatssecretaris een gepast regelgevend kader uitgewerkt om experimenten met deze LZV’s mogelijk te maken? Zo ja, zijn er reeds praktijkproeven? Zo niet, welke problemen zijn er om dit kader verder uit te werken?

2. Welke eigenschappen van ons wegennet zijn de meest bemoeilijkende factoren in het experimenteren/gebruik met deze trucks?

3. Hoe staat hij ten aanzien van het gebruik van deze trucks?

4. Vanaf wanneer zouden er mogelijks de eerste supertrucks op ons wegennet kunnen rijden?

Antwoord ontvangen op 24 september 2008 :

Ik verwijs het geachte lid naar het antwoord op de schriftelijke vraag van volksvertegenwoordiger Luykx over « Supertrucks » (nr. 52-135) van 6 augustus 2008 (Kamer, Vragen en Antwoorden, QRVA 52-031).